Slik står det til med kulturen i Nærøysund

Satsing på blant annet kulturskolen har bidratt til at Nærøysund klatrer på den nasjonale kulturindeksen.

Nylig ble årets utgave av Norsk Kulturindeks presentert. Nærøysund plasserer seg i den øvre delen blant landets 356 kommuner når det kommer til satsing på kultur, og klatrer mange plasser opp på oversikten. Spesielt scorer vi bra når det kommer til kultur for barn og unge, samt kulturarrangement.

Norsk kulturindeks er en årlig oversikt over kulturtilbud og kulturaktivitet i norske kommuner. Det er Telemarkforsking som hvert år siden 2011 har rangert kommunene i Norge med bakgrunn i en rekke datakilder innen kulturområdet. Kommunene rangeres i ti kategorier, samt en samlet rangering som er summen av disse ti kategoriene.

Totalt sett plasserer Nærøysund seg på 106. plass blant landets 356 kommuner. Blant landets kommuner og fylker troner Oslo på topp både som kommune og fylke. Trøndelag tar en andreplass på fylkesoversikten. Mange av kommunene i Trøndelag gjør det bra på kulturindeksen.

Nærøysund har klatret opp fra en 176. plass på landsoversikten fra 2021.

Blant de områdene Nærøysund gjør det aller best er kategorien «kultur for barn og unge». Her ligger Nærøysund på 39. plass blant landets kommuner. Det er en gledelig plassering. Nærøysund har hatt fokus på godt tilbud for barn og unge, blant annet gjennom kulturskolen. På denne indeksen har Nærøysund styrket seg ekstra godt fra 2021 til 2022. I 2021 lå Nærøysund på 183. plass blant landets kommuner på dette området.

Nærøysund gjør det også godt i kategorien «Kulturarrangement». Her er vi på fjerdeplass i Trøndelag og 52. plass på landsbasis. Det viser at det er mye å oppleve på kulturfronten i Nærøysund.

Nærøysund kommer dessuten høyt opp på lista i kategorien «Museum». Her er vi også på fjerdeplass i Trøndelag, og på landsbasis er vi på 49. plass.

Av øvrige kategorier ligger Nærøysund slik an på nasjonalt nivå:

• Tetthet av kulturarbeidsplasser: 75. plass
  • Scenekunst: 95. plass
  • Bibliotek: 136. plass
  • Frivillighet: 183. plass
  • Kino: 191. plass
  • Kunstnere: 294. plass
  • Sentrale tildelinger: 295. plass

Se mer om rangering på Kulturindeksen her