Skogsområdet i Erikfjelldalen er vernet

Regjeringen vernet 20. desember 27 nye skogsområder over hele landet. Et av områdene ligger i Erikfjelldalen, som er den innerste delen av den kommunale eiendommen Grytbogen.

Verneområdet starter her ved Erikfjellvatnet og strekker seg over totalt 16 000 dekar. Rundt 3444 dekar av dette er skogsareal.

De nye vernede skogsområdene ligger i områder som her levested for mange truede arter. Områdene er en del av samarbeidet om frivillig vern av skogeiendommer i åtte ulike fylker. Blant de to områdene i Trøndelag er Erikfjelldalen i Nærøysund. Dette er deler av den kommunale eiendommen i Grytbogen og strekker seg nesten 16 000 dekar innover fra Erikfjellvatnet og mot grensen til Bindal.

Som eier av eiendommen vil Nærøysund kommune få 3,8 millioner kroner i kompensasjon for at området blir vernet. Vernet vil ikke gi stor endring i bruken av området i forhold til tidligere. Det vernede arealet er lite egnet til lønnsom skogsdrift, og det finnes ingen tekniske inngrep i området i dag. Det vil heller ikke bli tillatt med tekniske inngrep og tiltak som hytter, veger, skogbruk og energianlegg (vannkraft, vindkraft). Friluftsliv, jakt, fiske og beiting er tillatt. Det vil bli strengere krav når det kommer til bruk av motoriserte kjøretøy på barmark, blant annet i forbindelse med jakt. Ivaretakelse av det samiske naturgrunnlaget inngår i verneformålet for områdene, og vil foregå som tidligere.

Regjeringen opplyser at skogvernet bidrar til at særlig to nasjonale mål for naturmangfold blir oppnådd:

• Et representativt utvalg av norsk natur skal bevares for kommende generasjoner.
  • Ingen arter og naturtyper skal utryddes, og utviklingen til truede og nær truende arter og naturtyper skal bedres.

Vernevedtaket er også et skritt mot det vedtatte målet om vern av 10 prosent av skogen.    Etter vernevedtaket onsdag er det vernet noe over 5,3 prosent av all skog, og noe over 4 prosent av den produktive skogen i Norge.

Verningen av området i Erikfjelldalen påvirker ikke driften av resten av skogeiendommen i Grytbogen.

Se mer om vernet på regjeringens nettside