Skal lære bort god matkultur

Avdelingsleder ved Ytre Namdal videregående skole Frank Arild Hasfjord, rektor ved Nærøysund kulturskole Brynjulf Flasnes og lærer på restaurant- og matfag ved YNVS Liv Reiersen kan snart ta imot de første matkunst-elevene på kulturskolen.

Kultur kan være så mangt. Mat er noe av dette. Nå tilbyr Nærøysund kulturskole i samarbeid med Ytre Namdal videregående skole et helt nytt tilbud i matkunst.

Kulturskolen i Nærøysund og i landet for øvrig opplever at mange av elevene slutter når de blir ungdommer.

– Derfor ønsker vi nå å få til noen tilbud som bare er for ungdommer fra 8.klasse og oppover, sier rektor i kulturskolen Brynjulf Flasnes. Nå kan han og kulturskolen tilby et helt nytt fag, som skal bidra til å øke interessen og gleden over mat blant kommunens unge. Det gjør de i samarbeid med Ytre Namdal videregående skole

YNVS er den eneste skolen i Namdalen som har utdanningsprogrammet Restaurant og matfag, de har flotte fasiliteter med kjøkken og serveringssal. Skolen har med sin sterke kompetanse utdannet mange kokker som har gjort seg bemerket nasjonalt; Håkon Solbakk, Thomas Borgan, Thomas Valø, Stian Brækkan. Noen av disse har sagt seg villig til å bidra og «krydre» det nye tilbudet i kulturskolen, sammen med lærer Liv Reiersen fra YNVS.

– Det er mange matprogrammer på tv, og interessen trenger ikke bare å være for de som vil satse profesjonelt, men også de som vil lære mer om mat for egen del. Kanskje det er noen hybelboere som etter hvert også finner dette tilbudet interessant, sier Frank Arild Hasfjord avdelingsleder ved YNVS.

– For noen år tilbake hadde vi mat som valgfag for videregående elever og dette var svært populært, sier faglærer Liv Reiersen.

Lokale produsenter som Nyheim Gård, SinkabergHansen og Rørvik Fisk har allerede meldt positiv interesse for å bidra med råvarer til det nye kulturskoletilbudet.

Publikums  første smak av Matkunst blir på kulturskolens høstkonsert i Rørvik kirke, søndag 24.oktober

– Første samling på det nye tilbudet blir onsdag 15.september og det er 2 ledige plasser. Du kan søke via kulturskolen på kommunens hjemmeside, opplyser kulturskolerektor Brynjulf Flasnes.

Søknadskjema her: