Skal gjøre flyktninger bedre SKODD

Liv Margrethe Johnsen (til høyre) er prosjektleder for MAKS SKODD. Med seg i styringsgruppa har hun Sangeetha Skarstad, Lise Kolberg Stuevoll, Rita Nordheim, Ahmad Moussa, Stein Ove Holandsli og Oddrun Drag.

Det er i høst satt i gang et nytt prosjekt i regi av NAV Nærøysund som kalles MAKS SKODD. Dette skal hjelpe familier som er bosatt i Nærøysund og som har vært på flukt fra eget hjemland til å mestre hverdagen på en bedre måte.

Det er familier med fluktbakgrunn som står utenfor arbeidsliv og samfunnsliv som er målgruppen for prosjektet.  Målet med prosjektet er finne noen verktøy og samhandlingsmetoder som skal øke hverdagsmestring hos alle familier som har utfordringer. Prosjektet ledes av Nav Nærøysund, i samarbeid med MAKS (Mangfolds- og kvalifiseringssenteret i Nærøysund. Liv Margrethe Johnsen er prosjektleder sammen med avdelingsleder ved Nav Nærøysund Sangeetha Skarstad. Prosjektet er finansiert av Statsforvalteren.

– Vi i NAV har sett behovet for et slikt prosjekt, sier Sangeetha Skarstad. Selv om en stor del av personene med fluktbakgrunn som er bosatt i Nærøysund klarer seg meget bra og er en del av samfunnet. Samtidig er det noen som faller utenfor på de fleste områder.

Allerede nå har fire familier sagt seg villig til å være med på prosjektet. Det er planer om å få med et par til på nyåret, og kanskje flere senere. Prosjektet er i utgangspunktet ettårig, men det er et håp at det kan gå over tre år. Foreløpig er det bare Steinkjer som har et tilsvarende prosjekt i Trøndelag og de har fått med 16 familier.

– Jeg trodde det kanskje skulle bli en utfordring å få med familier, men alle jeg har kontaktet har med en gang sagt at dette vil de være med på, sier prosjektleder Liv Margrethe Johnsen. Hun har i flere år jobbet innen flyktningetjenesten i MAKS, det gjør at hun kjenner til noen av familiene fra tidligere. Samtidig er rollen og oppgaven annerledes. I MAKS jobbes det med de voksne i prosjektet MAKS SKODD skal det jobbes med hele familien.

Det første Liv gjør når hun starter arbeidet med familiene er å gjennomføre en bred kartlegging for å finne ut behov og situasjon. Deretter følges de opp tett og det jobbes opp mot andre tjenester for å få til et tverrfaglig opplegg som skal hjelpe familiene.

– Vi bruker et kartleggingsverktøy som heter livshjulet som viser hvordan familiene har det på områder som helse, økonomi, arbeid, læring, familieliv og samfunnsforståelse, forteller Liv Margrethe Johnsen. Det er veldig viktig at familiene som deltar i prosjektet blir involvert og er delaktig i arbeidet som gjøres. Målet er at de som er med skal være selvhjulpen i sitt nye norske familieliv. Både innen arbeid, skole, familie, økonomi og sosialt liv. Det er også et mål at foreldrene skal være gode rollemodeller og at man skal forhindre sosial kontroll.

Det er satt ned en prosjektgruppe som skal bidra i arbeidet. Prosjektgruppen møtes med jevne mellomrom for å reflektere og gi tilbakemelding på arbeidet i prosjektet. Det er også en referansegruppe bestående av ledere fra ulike deler av kommuneorganisasjonen.

Prosjektet er nært forankret til kommunens samfunnsplan som har fokus på det gode liv og inkludering i Nærøysund-samfunnet.