Signerte unik avtale mellom Frøya, Hitra, Nærøysund og Trondheim

Ordførerne Ole Haugen fra Hitra, Kristin Furunes Strømskag fra Frøya, Amund Hellesø fra Nærøysund og Rita Otervik fra Trondheim signerte samarbeidsavtale tirsdag ettermiddag.

Tirsdag 24. august signerte ordførerne i Hitra, Frøya, Nærøysund og Trondheim kommune en unik marin samarbeidsavtale. Den åpner for nye muligheter til å styrke marin sektor i Trøndelag.

På første dag under årets Aqua Nor-messe i Trondheim signerte ordførerne Amund Hellesø fra Nærøysund, Rita Otervik fra Trondheim, Kristin Furunes Strømskag fra Frøya og Ole Haugen fra Hitra den nye samarbeidsavtalen mellom de fire kommunene.

Oppdrettskommunene Frøya, Hitra og Nærøysund og teknologihovedstaden Trondheim er gjensidig avhengige av hverandre. De fire kommunene utgjør et marint midtpunkt i Norge, både geografisk og teknologisk. Regionalt, nasjonalt og internasjonalt bidrar de fire kommunene betydelig til marin verdiskaping og innovasjon.

Den nye samarbeidsavtalen har som målsetning å styrke omdømmet og markedsføre regionen. Avtalen skal styrke og forbedre samspillet mellom næringslivet og offentlige aktører i regionen, forsterke og ivareta regionens nasjonale og internasjonale posisjon og sikre relevant kompetanse i regionen. Avtalen skal også sørge for at de fire kommunene bistår og støtter hverandre i saker knyttet til marine satsinger i hver av de fire kommunene. Bærekraft blir en viktig del av dette arbeidet.

Ordførerne fra Frøya, Hitra, Nærøysund og Trondheim utgjør styringsgruppen for samarbeidet. I prosjektgruppen skal det inngå minst én representant fra hver av kommunene som håndterer det daglige arbeidet rundt samarbeidet.

– Havbruksnæringen er svært viktig for Nærøysund kommune og resten av Trøndelag. Dette skaper arbeidsplasser og verdiskaping lokalt. Det er en stor fordel at de største havbrukskommunene i Trøndelag inngår et formelt og tettere samarbeid. For oss i Nærøysund vil avtalen gi oss enda bedre tilgang til kunnskaps- og teknologimiljøene i Trondheim, samt et bedre grunnlag for samarbeid mellom FoU-miljøene i Nærøysund, Hitra og Frøya. Noe som vil bidra til å styrke vår marine næring og kommunens arbeid innenfor dette feltet, sier ordfører i Nærøysund Amund Hellesø. Han legger til at dette unike samarbeidet mellom tre av de største havbrukskommunene i landet, og det fremste teknologimiljøet i Norge, vil ha stor betydning for at Trøndelag fortsatt skal være den ledende havbruksregionen.

Selve signeringen foregikk på Moen Marin og Scales stand på årets AquaNor-messe. Ordførerne med følge besøkte noen av de mange utstillerne som er med på årets messe for å høre mer om deres virksomhet og nye muligheter innen havbruksnæringen.

Ordfører Amund Hellesø sier at avtalen er viktig for Nærøysund samtidig som den bidrar til styrking av Trøndelag som verdens fremste havbruksregion.