Samlet skoleledere til interessant fagdag

Skoleledere på ulike nivå, samt representanter fra PP-tjenesten i hele Namdalen var samlet på Kolvereid tirsdag 16. april på en felles fagdag. Ny opplæringslov og vurderingspraksis i Namdalsskolen var tema for dagen der representanter fra Statsforvalteren i Trøndelag sto for mye av informasjonen

Kirsti S. Fjær fra Nærøysund kommune, Brita Lauten Jakobsen fra Ytre Namdal videregående skole, Svanhild Øpstad fra Val videregående skole, Ivar Hatland fra Leka kommune og Trine Valø fra Nærøysund kommune var godt fornøyd med informasjonen fra Bjørn Rist og Ragnhild Sperstad Lyng fra Statsforvalteren i Trøndelag

Det var SYN-nettverket som i samarbeid med Statsforvalteren i Trøndelag hadde samlet kommunalsjefer, grunnskoleansvarlige, rektorer og mellomledere fra både grunnskoler og videregående skoler, samt PPT-medarbeidere fra hele Namdalen til fagdag.

SYN står for Skoler i Ytre Namdal, og er et interkommunalt nettverk hvor Nærøysund kommune deltar sammen med Leka kommune, Val videregående skole og Ytre Namdal videregående skole. I nettverket jobber man med kompetanseheving innen skolene i regionen. Denne gang hadde de også fått med seg deltakere fra resten av Namdalen på fagdag.

To tema sto på dagsorden. Det var blant annet om den nye opplæringsloven som trer i kraft 1. august i år. Ragnhild Sperstad Lyng og Bjørn Rist fra Statsforvalteren i Trøndelag informerte om hva endringene i loven har å si for kommunene og skolene.

Det andre temaet var «God vurderingspraksis i Namdalsskolen». Her ble det blant annet informert litt om hva opplæringsloven sier om dette og krav til dokumentasjon.

Trine Valø, som er rådgiver og koordinator for kompetanseutvikling i Ytre Namdal sier at de er godt fornøyd med dagen, og det var en nyttig fagdag.

Skoleledere og PPT-medarbeidere fra hele Namdalen var samlet på fagdagen i Nærøysund kulturhus.