Noen av deltakerne på skoleledermøtet. Fra venstre assisterende rektor ved Ytre Namdal videregående skole Janne Nordli, rektor ved Val videregående skole Kjartan Åsebø, kommunalsjef for oppvekst og familie i Nærøysund Kirsti S. Fjær, koordinator for kompetanseutvikling i Ytre Namdal Trine Valø, Bård Vinje fra Matematikksenteret NTNU, fagansvarlig PP-tjenesten Ytre Namdal Lillian Finne, faglig leder oppvekst og familie Leka kommune Svein Erik Sandøy og rektor ved Kolvereid skole Unni Berit Finne.
Rektorer og andre skoleledere fra både de kommunale skolene i Nærøysund og Leka, samt den private grunnskolen på Val og de videregående skolene Ytre Namdal vgs og Val vgs var med på årets siste skoleledersamling i Ytre Namdal, det var også PP-tjenesten som jobber på både grunnskole- og videregående nivå.
Skoleledernettverket møtes med jevnlig for å jobbe med ulike tema. Tema denne gang var i hovedsak «inkluderende praksis i skolen». Innleder på samlingen var Bård Vinje fra Matematikksenteret ved NTNU. Matematikksenteret er utviklingspartner i DEKOM-arbeidet i Ytre Namdal. DEKOM står for desentralisert kompetanseheving og er en del av den nye modellen for kompetanseheving der barnehager, skoler, kommuner og fylkeskommuner selv har ansvar for lokalt kompetanseutviklingsarbeid. Dette gjøres i samarbeid med et universitet eller høgskole. I Ytre Namdal er denne utviklingspartneren NTNU og Matematikksentret.
Desembermøtet for skolelederne foregikk på Val skoler og deltakerne fikk i tillegg til innspill fra Bård Vinje også mulighet til å drøfte temaet seg imellom. Trine Valø, som er koordinator for kompetanseutvikling i Ytre Namdal sier at det er viktig å kunne møtes slik for å få felles forståelse for dette arbeidet. Det gjelder både for skolelederne og de som jobber i PP-tjenesten.