Samler de eldres kultur i en ukes mønstring

Hildur Fallmyr, Randi Breivik, Kari L. Hestad, Solveig Åsgard Kleven, Elin Sandnesaunet og Solveig Solstad har stått for planleggingen av den aller første utgaven av EKM i Nærøysund. Nå håper de mange deltar på arrangentene fra 26. september til 3. oktober.

Mellom 26. september og 3. oktober arrangeres den aller første EKM i Nærøysund. EKM er en forkortelse for Eldres Kulturmønstring eller Eldres Kultur Møtes. I løpet av disse dagene gjennomføres en rekke ulike arrangement med det til felles at det er kommunens eldste som er målgruppe.

EKM er de eldste innbyggerne i kommunens alternativ til UKM – Ung kultur møtes – som har vært avholdt i flere tiår. I løpet av en drøy uke står det mange arrangement på programmet som i hovedsak er rettet mot nærøysundere over 65 år.

Det er i hovedsak lag og organisasjoner som i stor grad retter seg mot eldre deltakere som står bak de fleste arrangementene som utgjør årets EKM. Nærøysund kommune bidrar med koordineringen av mønstringen. Det skjer gjennom satsingen Den kulturelle spaserstokken.

Åpner med aksjonsavslutning

Innholdet i EKM er variert. Markeringen starter søndag 26. september med visning av filmen «The Father» på Kolvereid kino. Dette er samtidig en markering på avslutningen av årets Demensaksjon. Den lokale demensforeningen vil i den forbindelse servere gratis kaffe i forkant av filmen. De har dessuten med innsamlingsbøsser slik at de som ønsker å bidra til aksjonen kan gjøre det.

Jenny Jenssen og seniordans

Det er spesielt to aktører som dukker opp ved flere anledninger. Det er dansebanddronningen Jenny Jenssen, samt alle seniordanserne i Nærøysund.

Jenny Jenssen skal i løpet av mandag og tirsdag ha fire konserter. To av disse er lukkede konserter for beboere på omsorgsboliger og institusjoner på Kolvereid og Rørvik. De to andre er åpne for alle interesserte. Den første av de åpne konsertene går i Norveg på tirsdag formiddag, mens den andre går i Nærøysund kulturhus på samme kveld. På begge arrangementene er det kaffesalg.

På konserten i Norveg skal også seniordanserne i Nærøysund delta. De skal ha en oppvisning der. Seniordanserne skal dessuten være med på andre arrangement. Alle de tre seniordanslagene i Nærøysund skal være med når det mandag formiddag inviteres til Seniordanssamling på Austafjord Mølle. Dit kan alle som er interessert i seniordansing komme for å lære mer om dette tilbudet.

Seniordanserne fra de ulike lagene skal også delta på et arrangement på Foldereid onsdag kveld. Dette avholdes i samarbeid med Foldereid Hornmusikklag. På dette arrangementet blir det både musikk fra korpset, danseoppvisning og hyggelig sosialt samvær.

Hyggelig samvær

Hyggelig sosialt samvær er det også lagt opp til på tre andre arrangement som er planlagt i løpet av EKM.

Den første av disse er Kulturkveld i Rørvik kirke, som avholdes torsdag 30. september. Her blir det blant annet musikk fra aktører som mannskoret Skomsprøyt og trekkspiller Kjell Borgan. Dessuten blir det fokus på Nordahl Rolfsens lesebøker, som nok mange husker fra skoletiden. Det blir både utstilling av gamle lesebøker og opplesing fra disse. Solveig Åsgard Kleven skal stå for opplesingen.

I forbindelse med arrangementet i Rørvik kirke blir det satt opp buss fra Kolvereid via Ottersøy.

En annen samling med hygge og trivelig samvær i sentrum er Quiz med kaffestund som Nærøy Historielag og Nærøy Frivilligsentral inviterer til på formiddagen lørdag 2. oktober. EKM i Nærøysund ble startet opp etter inspirasjon fra tilsvarende arrangement i Malvik kommune. Der var quizen en av de mest populære innslagene, og det satser arrangørene i Nærøysund på at det blir også.

Eldredagen

Årets EKM i Nærøysund avsluttes med en markering av årets eldredag. Eldrerådene i de to gamle kommunene har en lang tradisjon med å markere FNs eldredag. Nå tas denne tradisjonen opp i Nærøysund, og første markering i en ny kommune skjer i forsamlingshuset Fjellvang i Ottersøy søndag 3. oktober.

– Det er vi i eldrerådet i Nærøysund som arrangerer dagen, og vi har satt sammen et bredt program. Tema for årets eldredag er digitalisering, og vi har litt fokus på dette. Ellers blir det allsang, tale av blant andre ordføreren, underholdning med blant andre Sjantikoret fra Leka, Camilla Vågan skal fortelle om Nærøya. Det blir åresalg og matservering, forteller leder i Nærøysund eldreråd Hildur Fallmyr. Eldrerådet har ordnet med busskyss fra ulike deler av kommunen. Denne er gratis for deltakerne. Det er en billettpris på selve arrangementet.

Variert

I tillegg til disse arrangementene som er spesielt for EKM blir inneholder programmet også innslag som er rettet mot hele befolkningen. Det gjelder blant annet Riksteatrets forestilling «Don Quijote» som vises på Kolvereid på mandag, samt revy og musikkgruppa Kveli Rånes Bremsets show «Lenge Leve» som vises på Rørvik på mandag.

Programmet omfatter dessuten festpremieren på den nye James Bond-filmen «No time to die» som vises på Kolvereid kino fredag 1. oktober.

– Vi håper at flest mulig tar turen og blir med på arrangementene. De er spredt rundt om i kommunen slik at flest mulig skal få være med. I tillegg er mange av arrangementene gratis, og de øvrige har vi holdt til en lav inngangspris, forteller medlemmene i arbeidsgruppa for EKM. Den består av medlemmer fra de lagene og organisasjonene som står for de ulike arrangementene.

Kan bli fast

EKM 2021 er et prøveprosjekt. Blir det vellykket kan det bli en fast tradisjon. Dette er et bidrag til at eldre i kommunen skal kunne komme seg ut for å møtes og oppleve variert kultur. Mange undersøkelser viser at et aktivt liv og kulturopplevelser er helsefremmende og det å komme seg i aktivitet med dans og sang er bra for de som deltar.

Oppfordringen blir dermed at alle i målgruppen får med seg minst ett arrangement i løpet av uka, og gjerne mange flere enn det.

Se programmet for årets EKM her: