Samler 200 aktører til åpningskonsert

Foldereid Hornmusikklag er blant de mange aktørene som skal være med på åpningskonserten for Nærøysund kommune

Over 200 aktører fra kulturlivet i Nærøysund deltar på den aller første offentlige stormønstringen som markerer overgangen til ny kommune. Åpningskonserten for Nærøysund kommune går av stabelen i Kulturhuset på Kolvereid lørdag 18. januar klokken 18.00.

Det blir en nyttårskonsert av den storslagne sorten når den første markeringen av inngangen til Nærøysund kommune skal markeres  lørdag den 18. januar. Nærøysund kommune har et rikt kulturliv og mange av de som er aktive her skal være med på konserten.

Nærøysund Trekkspillklubb, sanggruppa Variabel, Foldereid Hornmusikklag, Kolvereid Hornmusikklag, Rørvik Musikkforening, Barbroteateret, Songlaget Njård, Rørvik Gospelkor, Mixdur, Nærøysundet Musikkorps, bandet The Leftovers og revygruppa til Gravvik UL er blant de som skal være med. I tillegg skal det være flere solister, blant dem Lillian Lyngstad, Marte og Ronja Volden, Sølvi Vik Brækkan og Åge Hartvigsen..Konserten inneholder ikke bare musikkinnslag. Det blir også litt revy. Blant annet fra damene i "Pinnens hvile", som har hatt som vane å dukke opp på revyene i Gravvik.

Diafon-samarbeid

Konserten er et samarbeid med Trøndelag fylkeskommune og Diafon-prosjektet som går i Ytre Namdal. Dette samarbeidet innebærer også at det blir gjesteinnslag fra fylkesmusikerne i Quintus. De starter sin turné i Trøndelag sammen med Transjoik på konserten. Transjoik spiller samiskinspirert musikk i moderne drakt og ledes av Frode Fjellheim, som blant annet er kjent for å skrive musikk som er brukt i Disneys Frost-filmer.

Åpningskonserten er todelt og starter med en del i foajeen på Kulturhuset der tre av aktørene skal spille. Det blir også kunstutstilling her, laget av barn og unge fra den nye kommunen. Det blir også kaffesalg. Del to foregår inne i storsalen og vil ha form som en tradisjonell nyttårskonsert med mange ulike innslag. Ordfører Amund Hellesø og kommunedirektør Hege Sørlie vil være vertsskap og konferansierer og lede publikum gjennom konserten inne i storsalen.

Allsidig konsert

– Vi håper at så mange som mulig kommer og blir med på denne kulturelle markeringen av at Nærøysund kommune nå har kommet i gang. Dette er god mulighet til å vise fram noe av det allsidige kulturlivet vi har i vår kommune, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Wengstad, som er blant de som har jobbet med å planlegge konserten.

Billetter til konserten kan du få kjøpt her: https://kulturinaroy.no/kultur/

I hovedsak er de lokale aktører med på konserten, men det blir gjesteinnslag fra Transjoik og Quintus som starter sin turné på Kolvereid denne dagen. De er blant annet med som følge av at konserten er en del av Diafon-prosjektet som pågår i Ytre Namdal over en treårsperiode.