Samarbeid gir fiber til Foldereid-kretsen

Dag Roar Opdal, Ivar Kvalø og Amund Hellesø fra Nærøysund kommune, samt Robin Aanes og Arne Quist Christensen fra Telenor presenterte planene for utbygging av fiberbredbånd i Foldereid-kretsen på onsdag.

Neste år blir det bedret mobil- og fiberbredbånd i store deler av Foldereid-kretsen. Onsdag presenterte Telenor og Nærøysund kommune sine planer for utbygging i området.

Nærøysund kommune har en stor ambisjon om å sikre god bredbåndsdekning til hele kommunen. En god del prosjekt er gjennomført, en del står klar for oppstart og en del er under planlegging.

Denne uken ble oppstart av et lenge etterlengtet fiberprosjekt i Foldereidområdet annonsert. Telenor vil med støtte fra Nærøysund kommune bygge ut fiberbredbånd på strekningen Heimsnes- Rokkskogen. Rundt 200 husstander ligger innen dette området. I tillegg vil det legges fiberbredbånd til basestasjoner for mobiltelefonnettet i området. Dette vil gi en sikrere mobildekning, samtidig som det gjør basestasjonene forberedt til 5G.

Utbyggingen på Foldereid tar utgangspunkt i fiberkabelen som er lagt til mobilbasestasjonen ved Heimsnes.

Ferdig i 2022

Telenor vil i stor grad benytte mastene som i dag brukes til telefonlinjene til fiberbredbåndet. Det effektiviserer utbyggingen og koster mindre enn å grave ned. Moderniseringsdirektør i Telenor Arne Quist Christensen deltok på presentasjonen på Foldereid på onsdag. Han lover at det gamle kobbernettet vil være i drift til fiberbredbåndet eller annen digital løsning er på plass. Det gjelder både i Foldereid-området og i andre deler av Nærøysund der det jobbes med bredbåndsutbygging. Dette gjelder også områder der NTE forestår bredbåndsutbygging.

Arne Quist Christensen sier at koronasituasjonen gjør at de ikke kan komme i gang med fullt innsalg av fiberbredbåndet nå før sommeren.

– Men i løpet av sensommeren kan vi forhåpentligvis invitere til informasjonsmøter og gå fra dør til dør for å informere om tilbudet. Allerede nå er det mulig å melde sin interesse gjennom våre nettsider, sier Christensen. Han legger til at målet er å være ferdig med utbyggingen i løpet av neste sommer. Oppgraderingen av fiber til basestasjonene for mobiltelefon vil skje i løpet av inneværende år.

Ambisiøs bredbåndssatsing

Nærøysund kommune har hatt en ambisiøs plan rundt utbygging av bredbånd. Flere områder er utbygd og en del nye er på trappene. Det jobbes for tiden med fortetningsprosjekt flere steder i kommunen rundt eksisterende infrastruktur. Det gjelder områder på Marøya, Bjørndalen, strekingen Mulstad-Nakling og Sund-Settenøy. Det er også planer om oppstart av bredbåndsutbygging på strekningen Val-Abelvær og Skagakorsen-Hofles i inneværende år. Kommunen har dessuten søkt om midler til utbygging på strekningen Geisnes-Salsbruket, samt flere områder i Gravvik-kretsen. Videre er det søkt om midler fra fylke og stat for strekningen Austafjord-Valøya. Målet er en god bredbåndsdekning, enten med fiber eller med mobile løsninger. Det er viktig både for privatpersoner og næringslivet.

– Vi har et mål om at man skal kunne bo og drive næringsliv i hele Nærøysund. Vi bidrar med utbygging av viktig infrastruktur som skal legge grunnlag for dette, sier ordfører Amund Hellesø.

En foregangskommune

Kommunen bruker både egne midler og tilskuddsmidler for å få bedre bredbåndsdekning i Nærøysund.

– Nærøysund er en foregangskommune når det kommer til utbygging av bredbånd. Her er det en vilje til å få ting til å skje, sier moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen. Han mener at godt utbygd infrastruktur for bredbånd er viktig for å unngå et digitalt klasseskille i landet. Christensen håper at fylke og stat kan bidra enda mer til utbygging.