Samarbeid gir demensvennlig kor

Fra venstre; Sissel Kongensøy (avd.leder Sjøsiden), Anne Toril Brøndbo (avd.leder Bjørkåstunet), Tone Iren Nygård (helseavd), Sølvi Vik Brækkan (kulturskolen) og Anne Bråtteng (kulturskolen) inviterer til oppstart av demensvennlig kor i Nærøysund.

Kulturskolen og helsesektoren i Nærøysund går nå sammen om å få i gang et demensvennlig kor. Oppstart blir torsdag 27. april klokken 11.00 på Bjørkåstunet på Kolvereid.

NRK-serien «Demenskoret» ble en stor suksess og fikk oppmerksomhet over hele landet. Den viste at musikk kan virke positivt for personer med demens. Programmet førte til at flere kommuner startet opp av sangtilbud for denne målgruppen. Nå starter det også et tilbud i Nærøysund

I Nærøysund kommune står samskapning som et av hovedtemaene i samfunnsplanen, og nå ønsker Helse og velferd i samarbeid med kulturskolen å starte opp tilbudet «Demensvennlig kor», som de vil kalle Vi-koret.

Planlagt oppstart er torsdag 27. april klokken 11.00-12.00 ved Bjørkåstunet på Kolvereid.

I tillegg til synging er kaffepause en selvfølgelighet for både det sosiale og for å smøre stemmebåndene. Det skal være ukentlige øvelser fram til 15.juni, og vårens spennende prosjekt er en utprøving på noe som kanskje kan bli et fast tilbud. Prosjektet har fått midler fra SMN sitt samfunnsutbytte, hvor det begrunnes at aktiviteten spiller en viktig rolle i forvaltningen av de verdier som er skapt i og for lokalsamfunnet. Fra høsten vil det også jobbes for å etablere et tilbud ved aktivitetshuset på Rørvik.

Kulturskolen stiller med dirigent og pianoakkompagnement til Vi-koret. Sølvi Vik Brækkan har lang erfaring med å undervise i sang og korledelse og Anne Bråtteng tilsvarende fartstid som pianolærer og akkompagnatør. Begge har tidligere hatt tilrettelagt musikkopplæring i kulturskolen og de har et bredt repertoar fra mange sangstunder med alt fra små barn til eldre på institusjoner. Ansatte ved Bjørkåstunet er sammen med koret og ivaretar sangerne sammen med Nærøysund Demensforening.  Hjemmetjenesten ordner med navnelapper til alle som deltar, både sangere og lærere. Frivillige fra Ladestasjonen bistår med kaffe og ordning av øvingslokale. Hjemmetjenesten foretar kartlegging samt motiverer aktuelle kandidater til å være med. Her er det altså duket for gode rammer og fine opplevelser. Hjemmeboende i målgruppen er velkommen til å delta. Da oppfordres pårørende til å være med. Kontaktinformasjon for Vi-koret er kulturskolen ved rektor Brynjulf Flasnes.