Rørvik aktivitetshus er klar til bruk

Nå er det som en gang i tiden var Vikna bo- og servicesenter totalt forandret og framstår som Rørvik aktivitetshus. Her skal nærøysundere i alle aldre fra hele kommunen få en uformell møteplass med fokus på samvær, aktivitet og kultur.

Rørvik aktivitetshus er siste del av prosjektet Helse for framtiden som Vikna kommune satte i gang, og som blant annet medførte byggingen av Rørvik helsehus. På toppen av helsehuset er omsorgsboligene Soltoppen. De som flyttet inn der kom fra Vikna bo- og servicesenter og planen har siden det skjedde i 2019 vært at bo- og servicesenteret skulle bli aktivitetshus for nærøysundere i alle aldre. Nå er dette klart til bruk.

Tidligere Vikna bo- og servicesenter er nå forvandlet til Rørvik aktivitetshus

Miljøtjenesten har flyttet inn

Totalt er det rundt 1000 kvadratmeter som er renovert. Rundt en tredel av dette benyttes av kommunale tjenester. Blant annet har miljøtjenesten en stor del til både avlastningsboliger for unge brukere og dagsenter for andre som benytter dette tilbudet. Miljøtjenesten har flyttet fra gamle lokaler på Namdalstun til mer moderne og romsligere rom i Aktivitetshuset. Dagsenteret har vært i bruk i noen uker og både ansatte og brukere trives godt. Her kan de blant annet drive med håndarbeid og kunst eller spille airhockey og drive med digitale aktiviteter.

Miljøtjenesten har flyttet sin avlastningsenhet for unge brukere av tjenesten til den ene enden av aktivitetshuset. Her er det tre soverom og to hybler for denne brukergruppen. Hyblene er i stor grad slik de var da bo- og servicesenteret holdt til her ettersom de var forholdsvis nyoppusset.

Dagtilbud

Resten av bygget er derimot ganske forandret fra da dette var omsorgsboliger. Det er blitt mange rom som kan brukes til ulike aktiviteter. En annen kommunal tjeneste som har fått plass i bygget er dagtilbudet for demente i Rørvik-området. De har fått et godt egnet rom med eget kjøkken og stue i en egen del av aktivitetshuset. De som er interessert i dette tilbudet kan ta kontakt med brukerkontoret i kommunen for mer informasjon. Det gjelder også de som ønsker informasjon om tilbudet som er etablert på Kolvereid.

Skal bli en møteplass for alle

Målet med aktivitetshuset er å skape en uformell møteplass for alle nærøysundere med fokus på sosialt samvær, aktivitet og kultur. Rundt 600 kvadratmeter av bygget er tilrettelagt for frivillig sektor.

Så lagt har rundt ti lag og foreninger inngått avtale om bruk av lokalene. Som gjenytelse må de gjøre en innsats for å motvirke passivitet og ensomhet for innbyggerne i Nærøysund. Det kan gjøres på ulike måter. Blant annet ved å bidra på fellesarrangementene på huset og åpne sine arrangement for alle.

– Vi har fortsatt kapasitet til andre lag og foreninger som har behov for lokaler og som gjenytelse kan gjøre en innsats for andre, sier aktivitetsleder Tone-Iren Nygård. Hun er en av de som har fått fast kontorplass i bygget og koordinerer bruken av aktivitetshuset. Alle de åpne arrangementene vil bli annonsert på aktivitetshusets Friskus-side.

– Vi har også behov ekstra hender som kan bistå med gjennomføringen av enkelte aktiviteter, ta kontakt dersom du vil bidra, sier Nygård og legger til at dette er en fin arena for at næringslivet skal bidra til et aktivt og inkluderende nærmiljø, og på den måten skape bolyst og blilyst.

Aktiviteter hele dagen

Aktivitetshuset skal romme mange ulike aktiviteter. Blant annet planlegges det mandagskafé og ukentlige fellesmåltid som er åpen for alle. Det blir åpne spillkvelder, strikkekafé, kurs i ulike håndverksteknikker, fortellerstunder, temamøter, kulturarrangement og diverse tilbud fra Friskliv Nærøysund – blant annet legges det opp til fysisk aktivitet både inne og ute.

Aktivitetshuset har flere møte- og aktivitetsrom som skal kunne brukes av leietakerne. Det er et storkjøkken, samt flere mindre kjøkken i tilknytning til møterommene. Huset har til og med et eget velværerom hvor det er mulig å få avtale med frisør eller fotpleier. Frisøren kan gjøre enkle tjeneste her.

Offisiell åpning 18. april

– Som gjest ved Rørvik Aktivitetshus får du gode opplevelser, mestringsfølelse igjennom ulike aktiviteter, meningsfulle hverdager i felleskap med andre som bidrar til god livskvalitet for nærøysundere i alle aldre. Vårt konsept er at det er innbyggerne og aktørene i huset som skal stå for utforming av innholdet i huset for aktivitet de selv har som «hjertesaker», sier Tone Iren Nygård.

Aktivitetshuset skal ha offisiell åpning ved ordføreren tirsdag 18. april klokken 12.00. Første store arrangement gjennomføres senere samme dag når det inviteres til ludomesterskap for seniorer som en del av EKM i Nærøysund.

Tone Iren Nygård
Aktivitetsleder/samfunnskontakt