Ringte inn Trøndersk Matfestival – et sted nært deg

På grunn av koronapandemien var årets utgave av Trøndersk Matfestival i Trondheim gjennomført i noe redusert utgave sist helg. Samtidig inviteres det for andre år på rad til aktiviteter over hele Trøndelag i det som kalles Trøndersk Matfestival – Et sted nær deg. Torsdag klokka 11.00 ble årets lokalmatfestival ringt inn på matklokker over hele fylket.

Trøndersk Matfestival – et sted nær deg markeres med mer enn 300 små og store arrangement over hele fylket. Også i Nærøysund skal det være arrangement i forbindelse med lokalmatfestivalen. Hovedarrangementet blir på Jettestuen på Lauga lørdag 7. august. Der blir det sommermarked hvor flere av lokalmatprodusentene i Nærøysund og omegn deltar for å selge sine produkter.

I tillegg er det arrangement på Setran gård, på Nubdalsenget Gård og turer i regi av Kystmuseet Norveg.

Full oversikt over arrangementene i Nærøysund kan du finne her:

Ringte inn over hele fylket

Åpningen av Trøndersk Matfestival – et sted nært deg skjedde torsdag 5. august med ringing av matklokker over hele Trøndelag. I Nærøysund skjedde dette på video og det var varaordfører Terje Settenøy som ringte i matklokka på stabburet ved Val videregående skole. Skolen som utdanner elever innen både landbruk og havbruk er en viktig aktør for å utdanne framtidens matprodusenter. Varaordføreren mener det er viktig for kommunen å ha en slik aktør som kan bidra til lokal verdiskaping og matproduksjon.

Stor matprodusent

Når en ser hvor mye mat som produseres i Nærøysund, både gjennom landbruk, fiskeri og havbruk så er det ingen annen kommune i Trøndelag som metter like mange personer.  Nærøysund kommune er avhengig av matprodusentene i landbruk og sjømatnæringen. Vi er en av landets aller største havbrukskommuner, og en av Trøndelags største landbrukskommuner, vi er også størst i fylket innen tradisjonelt fiskeri. Det er samtidig viktig at mer av maten som produseres her også blir videreforedlet lokalt. Dette skaper flere arbeidsplasser og tilleggsinntekter innen landbruk og sjømatnæring. Nærøysund kommune ønsker derfor lykke til med Trøndersk Matfestival – Et sted nær deg både til arrangører og deltakere.

Se mer om Trøndersk Matfestival – Et sted nær deg her: