#Råbra-innsats med håndhygiene

De ansatte på NBBS 1 - Akutt/Rehab utmerket seg med meget god innsats når det kommer til håndhygiene. Derfor var de de første mottakerne av #Råbra-kort i Nærøysund. Anette Øie Johansen som var kontaktperson på avdelingen mottok kortet fra kommuneoverlege Sabine Moshövel.

5. mai ble Håndhygienedagen markert over hele landet. I Nærøysund ble det satt fokus på håndhygiene hele denne måneden. Det ble gjort en uhøytidelig kartlegging av hvordan dette ble fulgt opp på avdelingene innen helsesektoren., Denne uken fikk de avdelingene som gjorde best innsats høre at de hadde gjort det #Råbra.

#Råbra er en metode for positive tilbakemeldinger på arbeidsplassene. Kommuneoverlege Sabine Moshövel og konsulent Ellen Engen ved Helse og velferd fikk lære hvordan blant andre Universitetssykehuset i Nord-Norge hadde brukt dette verktøyet. #Råbra er inspirert av den britiske løsningen learlingfromexellence.com, som handler om å gi positive tilbakemeldinger når noen har gjort noe positivt på jobben. Dette var en metode de ville ha med seg hjem til Nærøysund, og denne uken ble de første #Råbra-kortene delt ut i Nærøysund.

På #Råbra-kortene kan den som deler ut kortet komme med en liten forklaring på hva som har vært positivt og hva man kan lære av det som har blitt gjort.

De første som fikk #Råbra-kort i Nærøysund var ansatte ved Akutt/Rehab på Nærøy bo- og behandlingssenter og ansatte ved Rus- og psykiatri-tjenesten på Kolvereid. På begge avdelingene var det godt gjennomført fokus på håndhygiene gjennom hele Håndhygiene-måneden. På alle avdelingene innen helsesektoren var det utpekt en observatør som både skulle bidra med å spre kunnskap om håndhygiene og følge med på hvordan dette ble utført på avdelingen.

Kommuneoverlege Sabine Moshövel sier at generelt var det godt innsats over alt under håndhygienemåneden, men at de to avdelingene som ble tildelt de første #Råbra-kortene var veldig gode på dette området. Ingen på avdelingene var klar over at de skulle få hederen da Sabine troppet opp på interne møter på mandag.

– Jeg må fortelle om et avvik dere har, sa kommuneoverlegen, som kort tid etter la til at det handlet om et positivt avvik. #Råbra kalles et avvikssystem med positivt fortegn. Målet er at det skal deles ut slike kort til avdelingene der de ansatte selv også kan fylle ut og dele ut et kort til en kollega som de mener har løst en oppgave på en #Råbra måte. På den måten kan man lære av positive hendelser og gjenta dette senere. Det er opp til hver enkelt hva man definerer som #Råbra.

I tillegg til at de to avdelingene får #Råbra-kort vil alle kontaktpersonene på alle avdelingene som deltok på Håndhygienemåneden i Nærøysund få hvert sitt kort for innsatsen.

De ansatte innen Rus og psykiatri er dyktige til å følge opp håndhygiene-arbeidet og fikk derfor #Råbra-kort fra Sabine Moshövel. Kontaktperson Siri Brekkan mottok kortet og det får også alle de andre kontaktpersonene på de ulike avdelingene innen helse som har deltatt på Håndhygienemåneden. Baksiden av #Råbrakortet forteller litt om hva #Råbra! dreier seg om.