Over 200 inn i trygghetssirkelen

Rådgiverne Helle Mørch Horseng og Kitt Sagmo fra Oppvekst og familie i Nærøysund kommune var veldig fornøyd med at Stig Torsteinson og Ida Brandtzæg fra Tilknytningspsykologene.

Tirsdag 16. og onsdag 17. var nærmere 220 personer fra barnehager, helsestasjoner, skoler og andre som jobber med barn og unge i kommunen samlet for å lære mer om COS-P. Dette er et opplegg for å fremme tilknytning og samspillet mellom barn og foreldre eller andre omsorgsgivere.

COS-P står for Circle of Security – Parenting, og kalles ofte også trygghetsirkelen på norsk. Hensikten med COS-P er å fremme tilknytningen og samspillet mellom barn og foreldre/foresatte/omsorgsgiver. Teorien tar utgangspunkt i at foreldre/foresatte fungerer som en ladestasjon for barnet. Her gis det rom for at barnet får utforske på egenhånd for så å søke tilbake til omsorgsgiver for å lade batteriene. Dette kan gjøre at barnet blir mer robust i egen hverdag og tryggere på seg selv til å møte på livets utfordringer. Mange opplever at samspillet med egne barn av og til blir satt på prøve. Dette kan oppleves utfordrende for foreldrerollen. COS-P er metodisk veiledning som kan hjelpe foreldre og foresatte å se muligheter eller løsninger når man står i det.

Det er en målsetning at alle foreldre og foresatte av treåringer i Nærøysund skal få tilbud om COS-P-kurs som et ledd i kommunens forebyggende arbeid. I den forbindelse ble alle ansatte i barnehagene, helsestasjonene, assistenter og miljøarbeidere i skolene, spesialpedagoger og familieteamet invitert til en samling nå i forkant av skolestart. Totalt var 217 personer påmeldt på kurset, som ble holdt av psykologspesialistene Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson fra selskapet Tilknytningspsykogene. Begge er distributør og kursholdere for Circle of Security International, de holder foredrag og veileder på metodikken og har også flere bøker.

– Ved å involvere de ansatte i skoler og barnehager og andre som jobber med barn i COS-P så blir de gode støttespillere for foreldrene som bruker dette når barna er hjemme, sier Kitt Sagmo som er rådgiver innen barnehagesektoren i Nærøysund kommune. Hun er veldig fornøyd med at de har fått Brandtzæg og Torsteinson med på disse fagdagene. De er ettertraktede foredragsholdere og det betyr mye for satsingen i Nærøysund at de tok turen til Nærøysund arena for å møte de fleste av fagfolkene som jobber med de yngste innbyggerne i kommunen.

217 ansatte innen barnehager, skoler og andre som jobber med og for de yngste barna i Nærøysund var samlet i Nærøysund arena for å lære mer om COS-P tirsdag og onsdag