Ordførerkjedet er kommet på plass

Akkurat i tide til nasjonaldagen fikk ordfører Amund Hellesø ordførerkjedet. Dermed kunne han ha på det under arrangement rundt om i kommunen.

Akkurat i tide til 17. mai ble ordførerkjedet til Nærøysund kommune ferdigstilt. Ordfører Amund Hellesø kunne ta det i bruk på arrangementene han deltok på i forbindelse med nasjonaldagen.

Nærøysund kommunes ordførerkjede er laget av Truls Grønvold i TG Design. Smykkedesigneren fra Hønefoss som er en av de som har mest erfaring med å lage ordførerkjeder her i landet. Han har laget rundt 25 av dem. Flere av de nye kommunene har fått sitt nye ordførerkjede fra hans hender.

Nærøysunds ordfører Amund Hellesø er godt fornøyd med kjedet han nå kan henge rundt halsen.

– Jeg synes det ble et veldig fint kjede. En ting er at kommunevåpenet ble fint. Men like viktig er alle de flotte detaljene med motiver fra hele kommunen vår, sier ordføreren. Det er et utvalg bestående av politikere og administrasjonen i kommunen som har jobbet fram det nye ordførerkjedet og symbolene i samarbeid med kunstneren.

Inspirert av historien

Det nye kjedet har mange detaljer på kjedeleddene som symboliserer ulike deler av kommunen.

Kommunevåpenet er utført i sølv bakgrunn med bølgene i farger. Rett over våpenet er tre av hulemaleriene fra Fingalshula preget. Totalt har hula 48 slike hulemaleri. De tre motivene er en menneskefigur, et hjortedyr og det som sannsynligvis er en fugl. Fingalshula er den sydligste hula i landet med oppdagete hulemaleri og det er også en av de som har aller flest av dem.

På ordførens venstre side er det på det nederste leddet preget en handelsvekt. Den skal symbolisere viktigheten av handel i regionen. Fra tida med Nærøymartnaen via handelsteder som Risværet, og senere Rørvik som har vært viktig stoppesteder for handel langs kysten. I dag er også handel en viktig næring både på Rørvik og Kolvereid, samt at det skjer handel også i nærbutikker over hele kommunen.

Primærnæringer

På motsatt side er det på nederste ledd er det preget en moderne oppdrettsbåt. Den er av typen som i dag designes og bygges i kommunen. Denne symboliserer både skipsbyggertradisjon og oppdrettsnæringen.

Oppdrett og tradisjonelt fiskeri gjenspeiles også i fisken som er plassert på feltet over båten. På motsatt side så er den andre viktige primærnæringen – landbruket – symbolisert med ei ku. Kua er spilt inn som symbol fra det lokale bondelaget. En av grunnene til det er at Nærøysund er Namdalens største melkekommune.

Symboler fra hele kommunen

De øverste symbolfeltene er viet til henholdsvis Sjø-Sara og bryggerekken på Rørvik. Dette er symbol som representerer ulike deler av kommunen.

Sjø-Sara ble født innerst i Nærøysund. På Foldereid. Men hadde mye av sitt virke i de ytre delene av kommunen. Nærmere bestemt Sør-Gjæslingan. Motivet på kjedet er basert på statuen som Torleif Flosand har laget av Sjø-Sara og som står i Nærøysundet.

Bryggerekken er blant de mest fotograferte motivene i Nærøysund. De er i dag plassert på museumsområdet i Rørvik, men har opprinnelig stått flere ulike steder rundt om i hele Nærøysund. Blant annet i Ottersøy, Varøya og Øyavågen.

Tar igjen mønster fra gamle kjede

På baksiden er Nærøysunds første logo preget. Den som ble laget til sammenslåingsarbeidet. Den er den eneste som har farge i tillegg til kommunevåpenet. Resten av leddene er utført i sølv.

Kjedet inneholder dessuten mellomledd som er basert på en armring som ble funnet ved arkeologiske utgravinger i Klungvika. Det samme mønsteret ble brukt på Nærøys gamle ordførerkjede. Men i Nærøysunds ordførerkjede et mønsteret brukt på en annen måte.

Under kan du se en video med presentasjon av ordførerkjedet: