Ordføreren hedret ny miljøfyrtårnbedrift

Ordfører Amund Hellesø overrakte Miljøfyrtårnplaketten til daglig leder Jarle Strandvahl i Totalbygg Midt-Norge AS på vegne av stiftelsen Miljøfyrtårn.

Totalbygg Midt-Norge er Nærøysunds ferskeste Miljøfyrtårnbedrift. Tirsdag 8. august overleverte ordfører Amund Hellesø plaketten som er det synlige beviset på at Totalbygg Midt-Norge er miljøsertifisert.

Ordfører Amund Hellesø uttrykte glede over at Totalbygg Midt-Norge AS nå kan kalle seg en Miljøfyrtårnbedrift. Med denne sertifiseringen på plass har bedriften en godt konkurransefortinn når de skal være med i anbudsprosesser. Både offentlige og private aktører har etter hvert et økt fokus på at leverandører skal være miljøsertifisert.

Daglig leder ved Totalbygg Midt-Norge Jarle Strandvahl forteller at de først begynte å jobbe for å bli miljøsertifisert etter at dette ble stilt som krav i en anbudsprosess. Han regner med at det vil bli enda flere slike krav fra kundene i framtiden. Nå er Totalbygg Midt Norge forberedt på å møte disse miljøkravene

Nærøysund kommune er i innspurten med å lage sin klima- og miljøplan. Denne vil sannsynligvis også legge til grunn at kommunens leverandører av varer og tjenester i størst mulig grad skal være miljøsertifisert. Da vil Totalbygg Midt-Norge ha en konkurransefordel.

– Vi er opptatt av at lokale bedrifter i Nærøysund skal jobbe for å bli miljøsertifisert for å kunne være med og konkurrere om oppdrag hvor dette kreves. Vi synes det er flott at Totalbygg Midt-Norge har tatt dette grepet. At de miljøsertifiserer seg og har fokus på bærekraftig drift, sier ordfører Amund Hellesø. Han håper at dette kan inspirere flere lokale bedrifter i Nærøysund til å bli miljøsertifisert.

Ordfører Amund Hellesø fikk se hvordan miljøarbeidet gjøres på byggeplassen da han besøkte Totalbygg Midt-Norges boligprosjekt som er under oppføring i Kolvereid sentrum.

Ifølge oversikten på Stiftelsen Miljøfyrtårns nettsider er det med Totalbygg Midt-Norge AS 14 virksomheter i Nærøysund som er sertifisert som miljøfyrtårn. I hovedsak er dette lokale avdelinger av butikker, banker, fylkeskommunale avdelinger og andre større virksomheter. En av de andre miljøfyrtårnene i kommunen er Heimen Barnehage i Rørvik, som i forrige uke ble overtatt av Nærøysund kommune. Dermed er en av kommunen egne avdelinger nå også et miljøfyrtårn.

Stiftelsen Miljøfyrtårn samarbeider med kommunene, slik at det som oftest er ordførerne som står for overrekkelsen av plakettene som er det synlige beviset på at man er en Miljøfyrtårn-bedrift.

Jarle Strandvahl forteller at Totalbygg har jobbet vel et år med å få på plass sertifiseringen. De ble godkjent i slutten av mai i år, og sertifiseringen gjelder for tre år om gangen. Hvert år må de rapportere på miljøarbeidet i firmaet.

– Vi måtte gjennomgå 63 kriterier for å bli sertifisert på til sammen tre ulike områder. Nå er derimot sertifiseringen endret slik at det er færre kriterier som gjennomgås. Noe som gir en enklere prosess for de som vil starte arbeidet nå, forteller Strandvahl, som blant annet har fått hjelp fra NESO, som er et samarbeidsselskap for entreprenørbedrifter i Nord-Norge og Trøndelag til å gjennomføre sertifiseringen.

Sertifiseringen medfører at selskapets vel 30 ansatte skal ha høyt fokus på miljøtiltak på byggeplassene. Blant annet gjelder dette sortering av avfall og mulighet for gjenbruk av materialer.

Fakta Miljøfyrtårn:

• Miljøfyrtårn er en nasjonal miljøsertifiseringsordning driftet av Stiftelsen Miljøfyrtårn.
  • Stiftelsen ble opprettet i 2003 av sentrale organisasjoner i næringsliv og offentlig forvaltning.
  • Miljøfyrtårn tilbyr et konkret sertifiseringsverktøy og et effektivt miljøledelsessystem – som skal hjelpe virksomheter med å redusere miljøbelastningen, stimulere til grønn omstilling og øke konkurransekraften.
  • Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.
  • Over 9000 virksomheter er sertifisert som Miljøfyrtårn – fra små og mellomstore enkeltvirksomheter til store konsern og kommunen.
  • Miljøfyrtårn-sertifisering er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.
Representanter fra Nærøysund kommune fikk vite mer om både Totalbygg Midt-Norges arbeid og miljøtiltak. Fra venstre Daglig leder Jarle Strandvahl, ordfører Amund Hellesø, prosjektleder i Totalbygg Tone Storøy Sund, klima- og miljørådgiver i Nærøysund Frode Setran, næringsrådgiver i Nærøysund Brage Sjursen Lien, prosjektleder i Totalbygg Roy Arne Lysberg og lager-/utstyransvarlig i Totalbygg Kjetil Wassås.

Les mer om Miljøfyrtårn-ordningen her