Oppfordrer til smittevennlig 17. mai-feiring

Også i år legges det opp til en annerledes 17. mai-feiring i Nærøysund. Nærøysund kommune oppfordrer alle til å gjennomføre feiringen på en smittevennlig måte.

Nærøysund kommune legger opp til at de nasjonale tiltakene følges også på 17. mai. Det betyr at det kan gjennomføres noe feiring så lenge smitteverntiltakene blir fulgt. Det anbefales kun å gjennomføre arrangement utendørs. Med dagens begrensning er det ikke mulig å samle mer enn ti personer innendørs i de aller fleste tilfeller. Ute kan det derimot samles inntil 200 personer. Men da er det viktig at avstandskravene opprettholdes.

Ønsker lykke til

Det er planlagt en del mindre arrangement rundt om i kommunen. Nærøysund kommune ønsker alle lykke til med dagen.

– Jeg håper alle får en fin og hyggelig feiring. Det er viktig at de tiltakene som er satt følges, samtidig kan vi få en fin markering av nasjonaldagen, sier ordfører Amund Hellesø.

Digital sending

Nærøysund kommunes bidrag til feiringen er i år som i fjor en nettsending med innslag fra hele Nærøysund. Vi har utfordret 17. mai-komiteene rundt om i Nærøysund til å sende inn innslag fra sitt nærområde slik at det blir litt nasjonaldagsstemning fra ulike deler av kommuner. Sendingen vil inneholde taler, musikk og noen glimt fra 17. mai-forberedelsene.

Sendingen vil være tilgjengelig på kommunes nettside og Facebook-side fra formiddagen på 17. mai. På den måten kan alle få litt lokal feiring rett til sin egen stue, mobiltelefon eller nettbrett.