Ønsket Riksteatret velkommen til nyoppussede garderober

Helt nyoppussede garderober møtte staben fra Riksteatret da de var i Nærøysund kulturhus på tirsdag.

28. februar var det klart for årets første Riksteater-forestilling i Nærøysund kulturhus. Da fikk skuespillerne og resten av staben fra Riksteatret innvie de helt nyoppussede garderobene i kulturhuset.

I år er det 35 år siden kulturhuset på Kolvereid ble tatt i bruk. Siden den gang har det blitt gjort lite med garderobefasilitetene i kjelleren under scenen på kulturhuset. Det har vært et stort og upraktisk garderoberom som kommunen har fått en del negative tilbakemeldinger på de senere årene.

Riksteaterets stab var derimot godt fornøyd da de ankom Kolvereid på tirsdag og fikk se de nyoppussede garderobene.

– Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger fra Riksteatret, sier Stine Barstad Holm ved kulturavdelingen i kommunen. Hun legger til at hun tror også andre brukere av kulturhuset vil sette pris på at garderobene nå har fått et kraftig ansiktsløft.

Teknisk har stått på

Avdeling byggdrift ved Teknisk i Nærøysund har siden nyttår jobbet på for å oppgradere garderobefasilitetene på kulturhuset. Det har resultert i at det som en gang var én stor felles garderobe nå er delt inn i tre rom. Det har gitt to garderober, samt et fellesrom i midten som både kan brukes til backstageområde eller som en ekstra garderobe dersom det skulle være behov.

Også gangen i tilknytning til garderobene, samt toaletter og dusjer har fått en oppgradering.

Arbeidet med oppgraderingen var ferdig akkurat i tide til at Riksteatret ankom med forestillingen «Nei og atter nei». Det gjenstår noe møblering av garderoben før den er helt ferdig. Så når Riksteatret kommer neste gang vil de bli møtt av garderober med enda bedre standard.

Endelig skilt på plass

I januar i år var det nøyaktig 35 år siden kulturhuset ble offisielt åpnet. I løpet av alle disse årene har det ikke vært noe skilt som har vist at dette er kulturhuset. På nyåret i år ble det endelig satt opp et skilt over hovedinngangen som viser at dette er Nærøysund kulturhus.

I januar kom endelig skilt på plass som viser at dette er Nærøysund kulturhus. Det har ikke kulturhuset hatt i sin 35-årige historie. På skiltet vises logoen til kulturhuset.

Travel start på året

Etter å ha vært stengt store deler av 2022 på grunn av koronapandemien og deretter en vannskade har det vært en hektisk start på det nye året i kulturhuset. I løpet av et par uker i februar var det til sammen vel 2500 publikummere i storsalen. Da var det to danseforestillinger, kulturkafé og jubileumskonsert i regi av Nærøysund kulturskole. I tillegg hadde mellomtrinnet på Kolvereid skole fire fullsatte hus med sin forestilling «Askeladden og trollbarna». Innimellom dette fylte trioen Rånes Kveli Bremseth kulturhuset med sin nyeste forestilling.

Også Riksteatrets forestilling på tirsdag trakk rundt 120 publikummere. I tillegg begynner aktiviteten på kinoen å ta seg opp igjen. Neste store arrangement i kulturhuset er UKM den 11. mars, deretter konsert med Knut Marius Djupvik torsdag 16. mars. Billetter kan kjøpes via kulturinaroy.no