Ønsker du en dagturhytte i ditt nærområde?

Nærøysund kommune har søkt og fått innvilget søknad om etablering av en dagsturhytte.  Denne hytta skal plasseres på Steinsfjellet. Nå er Nærøysund kommune oppfordret til å anskaffe en hytte til på opsjon.  Lag og foreninger i Nærøysund oppfordres til være med på etableringen av en ny dagsturhytte

Dagsturhytter av denne typen ønsker Trøndelag fylkeskommune over hele fylket. Det er klart at Nærøysund får en på Steinsfjellet, nå kan det bli aktuelt med dagsturhytte nummer tp i Nærøysund.

Lag og foreninger i Nærøysund har fått en epost fra kommunen om mulighetene til å etablere en ny dagsturhytte i Nærøysund.  Informasjonen som er sendt ut er som følger:

Nærøysund kommune har vedtatt å søke om å få etablert en dagsturhytte på Steinsfjellet i Nærøysund kommune. Trøndelag fylkeskommune har godkjent søknaden og kommunen blir tildelt en hytte i 2025.

Nærøysund kommune har blitt oppfordret av Fylkeskommunen om å anskaffe en hytte til - på opsjon. Dette for å finne et egnet turmål med god tilgjengelighet. Lag og foreninger i Nærøysund kommune har over tid lagt ned betydelig arbeid med å tilrettelegge for skilting, merking, samt utbedring av stier.

Mål med dagsturhytta er:

• Få flere på tur og oftere på tur
  • Skape en sosial møteplass og læringsarena i naturen
  • Oppnå bedre inkludering, og unngå utenforskap
  • En plass å søke ly og spise niste
  • Arena for ulike arrangementer. Det vil være et samarbeid med biblioteket, da det er ønskelig å legge ut bøker i dagsturhytta som tilreisende kan lese i.

Kriterier

I og med at den første hytta ligger på Steinsfjellet, vil vi sette som kriterier at hytte nr. 2 skal ha god tilgjengelighet og gjerne universal utformet sti fram til hytta. Hytta bør plasseres slik at det blir en passe tur for alle.

Hva som må være med i søknaden

• Kart over området
    • Dagsturhytta må være inntegnet på et vedlagt kart. Kommunen kan være behjelpelig med kart hvis det er nødvendig.

• Beskrivelse av turområdet
    • Beskriv turområdet hvor det ligger. Beskriv om området er etablert
      friluftslivsområde fra før, er det god tilgjengelighet, fin natur og utsikt?

• Mulighet for parkering
    • Finnes det parkering i området?

• Tomtevalget – grunnforhold og størrelse
    • Det må være fast fjell der hytta skal plasseres. Myr bør unngås. Fotavtrykk på hytta er 48 kvm, og avgravd areal 9*8 meter = 72 kvm. Tomta bør være flat med makshøydeforskjell på 0,3 meter. Det er viktig å unngå
      vannspeil under hytta. Det er ikke ønskelig med betongstøp i naturen.

• Sanitæranlegg - dagens tilbud og behov for forbedret tilbud
    • Det bør også være mulig å legge til rette for sanitæranlegg enten ved utgangspunktet for turen, eller ved hytta. Det er ingen krav, men det anbefales. Det kan også søkes på spillemidler på sanitæranlegget.

• Tilgjengelighet
    • Det er ønskelig med god tilgjengelighet og universal sti fram til hytta.
    • Det anbefales at man ikke har mulighet til å kjøre helt fram til hytta, pga. formålet med dagsturhytta som er å få folk i aktivitet.

• Frivillig organisasjon
    • Kommunen er avhengig av et aktivt lag og forening som tar ansvar for drift/tilsyn av hytta etter oppføring. Kommunen kan være behjelpelig med veiledning og søknadsskriving/prosess om spillemidler.

• Grunneiersituasjon
    • Det må inngås langvarig avtale (minimum 30 år) med grunneier for hytta, og for adkomststier som ligger på privat grunn.

• Økonomi/budsjett
    • Dagsturhytte prosjektet har en kostnadsramme på kr 1 500 000. Av tilskudd så kan man søke spillemidler og få kr. 500 000, refusjon moms kr 375 000.
    • Egenkapital som laget/foreningen må skaffes selv er
      kr. 625 000,-.
    • Det er Fylkeskommunen som kjører anbudsprosessen med valg av leverandør. Lag og forening må dekke evt. tomtekostnad selv.
    • Søknad på spillemidler 2025 evt. 2026.

Søknadsfrist til kommunen: 1. mai til postmottak@naroysund.kommune.no

Ta kontakt med Anne Mette Haugan tlf. 414 58 270 eller Stine Barstad Holm tlf. 476 87 648 hvis det dere har spørsmål.

Anne-Mette Haugan
Rådgiver landbruk