Nytt kommunestyre har hatt sitt første møte

Tirsdag 31. oktober var det nye kommunestyret i Nærøysund samlet for første gang. 27 medlemmer er nå klar til å gjøre en innsats for kommunen og vi som bor her.

Det nye kommunestyret i Nærøysund med formannskapet på første rad. Foran fra venstre: Tom Roger Moen (H), Ida Andrea Nogva (H), Anette Laugen (Sp), Steinar Aspli (Sp), Amund Hellesø (Ap), Terje Setttenøy (FrP), Mariann Oddvik (Ap), Bjørn Ola Holm (V), Petter Stevik (KrF), Andre rekke: Dagfinn Eriksen (Ap), Anita Marø (Sp), Brita Lauten Jakobsen (H), Eline Devik (SV), Lene Thorsen (Sp), May-Linn Waagø (FrP), Anneli von Ibenfeldt (vararepr. FrP), Dag Erik Thomassen (H), Tredje rekke: Bjørn Endre Buvarp (Sp), Jakob Mo (Sp), Ståle Valø (V), Elise Sund Sørvik (Ap). Bakre rekke: Merethe Lervåg (Ap), Adrian Aspli (Sp), Sture Karlsen (Ap), Jan Rune Sæbø (Ap), Andreas Lauritz Sørensen (FrP,) Stig Myhre (FrP). Stein Bakken fast repr. for FrP var ikke til stede på første møte.

Kommunestyret konstituerte seg og valgte både ordfører, varaordfører, formannskap og medlemmer i ulike andre råd og utvalg.

Formannskap

Amund Hellesø (Ap) fortsetter som ordfører, det samme gjør varaordfører Terje Settenøy (FrP). Begge disse får plass i formannskapet. De øvrige faste representantene i formannskapet er som følger:

Mariann Oddvik (Ap), Bjørn Ola Holm (V), Petter Stevik (KrF), Steinar Aspli (Sp), Anette Laugen (Sp), Tom Roger Moen (H), Ida Andrea Nogva (H).

I tillegg er det tre politiske utvalg. Utvalg for næring og natur videreføres fra forrige valgperiode, mens det som var Utvalg for folk i forrige periode deles opp i to utvalg i perioden 2023-2027. Det er Utvalg for folkehelse og omsorg samt Utvalg for oppvekst.

Under kan du se hvem som er valgt inn som faste medlemmer i de tre utvalgene:

Næring og natur:

Terje Settenøy (Leder) (FrP), May-Linn Waagø (FrP), Sindre Sørhaug (AP), Barbro L Gravseth (AP), Ståle Valø (V), Adrian Aspli (Nestleder) (SP), Gunnhild Hennissen (SP), Dag Erik Thomassen (H), Anne Laugen (SP).

Folkehelse og omsorg:

May Iren Arnøy (Leder) (AP), Jan Rune Sæbø (AP), Anneli Von Ibenfeldt (FrP), Stein Bakken (FrP), Tordis Fjær Solbakk (V), Steinar Aspli (Nestleder) (SP), Anita Marø (SP), Mathias Lothe Nilsen (H), Eline Devik (SV)

Oppvekst

Merethe Lervåg (Leder) (AP), Bendik Emilsen (AP), Andreas Sørensen (Frp), Kine Tjønnsø (V), Ann-Elise Prestvik (KrF), Bjørn Endre Buvarp (Nestleder) (SP), Lene Thorsen (SP), Jakob Mo (SP), Ann-Kristin Avdem Grande (SV)

Det ble også valgt nytt Kontrollutvalg.

Faste medlemmer her er som følger:

Kjetil Bruland Sørensen (Nestleder) (AP), Svenn Strøm (V), Brita Lauten Jakobsen (Leder) (H), Olav Wendelboe (SP), Kari Toremo Finnvik (SP)

Politiske representanter til eldreråd og Råd for personer med funksjonsnedsettelse velges på et senere møte.

Se oversikt over medlemmer og varamedlemmer i utvalgene her (PDF, 108 kB)