Nye trivselsledere klar for oppdrag

I løpet av kursdagen fikk trivselslederne opplæring i ulike leker og aktiviteter. Blant annet ble de utfordret til å holde en stor ball lengst mulig oppe i luften. 

På mandag deltok totalt 36 elever fra fjerde til sjuende klasse ved Rørvik skole på opplæring til å bli trivselsledere. En trivselsleder skal bidra til bedre samhold og et tryggere skolemiljø. Det skal de gjøre gjennom å aktivisere andre elever blant annet gjennom ulike aktiviteter.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Trivselsleder er Skandinavias største program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomsskolen. Per dags dato brukes programmet av flere enn 1 400 skoler i Skandinavia. En av disse skolene er Rørvik skole som har hatt trivselsledere gjennom flere år. Trivselsledere nomineres av medelever for et halvår om gangen og hovedoppgaven deres er å legge til rette for at alle skal trives på skolen og forhindre mobbing.

 

Mandag 7. mars var vårens trivselsagenter ved Rørvik skole samlet i SinkabergHansen Arena for å lære ulike36 trivselsledere fikk lære seg ulike leker og aktiviteter som de skal bruke for å aktivisere og inkludere sine medelever.  aktiviteter som medelevene kan drive med i friminuttene. Dette var leker som man kan drive med i både større og mindre grupper. Skolen har kjøpt inn en del utstyr som kan brukes i leken. Ti ulike aktiviteter fikk elevene opplæring i. Sjuendeklassingene hadde først en time med opplærling deretter fikk de i oppgave å lære opp de yngre elevene i de samme aktivitetene.

De nye trivselslederne fikk også tips om hvordan de skal opptre som trivselsleder. Enkelte av de som var med har også tidligere vært trivselsleder, mens andre er helt ny til oppgaven.

 

Les mer om trivselslederordningen her:

https://trivselsleder.no/informasjon-om-trivselsprogrammet

 

Even Sollund fra Trivselslederne sentralt lærte elevene ulike aktiviteter og hvordan de skal opptre som trivselsledere.