Ny veihøvel på plass

Tom Erik Klevengen fra leverandøren Pon Equipment tok denne uken den siste gjennomgangen av den nye veihøvelen med Emil Johansen og Roar Halsen. De to skal være sjåfører på den nye doningen.

Det første innkjøpet i maskinparken til Nærøysund er også det aller største som skal inn i kommunens garasjer. Nylig ble den 22 tonn tunge og rundt 11 meter lange veihøvelen tatt i bruk. Den skal brukes til å vedlikeholde over 20 mil med kommunal veg over hele kommunen.

Nærøysund kommune er en stor veieier, og totalt har kommunen ansvar for rundt 25 mil med vei. Over tjue mil av disse er grusveier som trenger jevnt vedlikehold. Et viktig redskap i å vedlikeholde disse veiene er en god veihøvel. For vel en måneds tid siden ble den 20 år gamle veihøvelen til Nærøy kommune erstattet med en splitter ny av modellen Cat 140M.

Fornøyde sjåfører

Den nye Catepilar-maskinen er en stor og velutstyrt modell som gir bedre arbeidsforhold for sjåførene og som nå er klar for innsats på kommunens veier i mange år framover. Denne uken var Tom Erik Klevengen fra forhandleren Pon Equipment innom Kolvereid for å møte Emil Johansen og Roar Halsen. De skal være de to sjåførene som får ansvar for veihøvelen. Klevengen sier at dette er en maskintype det selges en god del av, og at den som Nærøysund kommune har kjøpt er godt utstyrt etter ønske fra brukerne.

Veihøvelen ble det første kjøretøyet med kommunevåpen til Nærøysund på plass.   Halsen og Johansen ved kommunalteknikk i Nærøysund kommune har til sammen tilbakelagt i underkant av 70 timer i maskina etter at den ble levert i slutten av januar. De er veldig fornøyd med den. Nyvinningen er lettere å håndtere og mer komfortabel enn den gamle. Lengden på veihøvelen er i utgangspunktet i underkant av ni meter, men med skjæret i front så er doningen rundt elleve meter.

Forbedringer

Veihøvelen skal brukes både vinter og sommer. På vinteren hovedsakelig til snørydding, på sommeren til skraping og annet vedlikehold, samt forsterkningsarbeid på veiene. Høvelen har garasje på Kolvereid, men skal brukes over hele kommunen etter behov. Roar Halsen og Emil Johansen må regne med mange timer langs kommunes veier i veihøvelen som har en toppfart på rundt 45 kilometer i timen.Veiskrapen er utstyrt med skjerm som kan lukkes når en passerer innkjørsler. Antakelig til glede for huseiere som irriterer seg over igjenbrøytede innkjørsler.

Det er også en del klimafordeler med denne veihøvelen i forhold til den som er skiftet ut. Den har lavere dieselforbruk – noe som også vil gi lavere driftsutgifter enn tidligere. Det er dessuten mye mindre NOx- og CO2-utslipp enn den gamle.

Prislappen på en maskin av denne typen er vel 4,6 millioner kroner. Nærøysund har i forbindelse med handelen blant annet hatt sin gamle veihøvel som innbytte.

Bra utstyrspark

Veghøvelen er den første store investeringen for kommunalteknikk etter dannelsen av Nærøysund kommune. Men begge de to gamle kommunene har de senere årene bygget seg opp en god maskinpark som skal kunne brukes over hele Nærøysund.

– Vi har i tillegg til denne ene veihøvelen blant annet fem traktorer, to store hjullastere, en liten hjullaster, en liten lastebil og en gravemaskin, sier enhetsleder for kommunalteknikk Kurt Kristiansen. Kommunen har som målsetning å utføre mye av veivedlikeholdet på både vinter og sommer med eget utstyr og med egne ansatte. Nå har de godt utstyr for å utføre dette.

Catepillar-veihøvelen er kommunens nyeste og største kjøretøy. Den har garasje på Kolvereid, men skal brukes over hele kommunen.