Ny kultursjef er på plass

Tom Antonsen har inntatt Nærøysund kulturhus og har som mål å skape en felles kulturforståelse i hele den nye kommunen.

Tom Løkken Antonsen har hatt sin første uke som enhetsleder for kultur – også kalt kultursjef i Nærøysund kommune. Nå har han som mål å bidra til utvikling av kulturlivet i hele Nærøysund.

Snart femti år gamle Tom Antonsen er ikke ukjent med Ytre Namdal fra før. Han har bodd i Gutvik og på Terråk tidligere og var kulturskolerektor i Bindal i perioden 2011-2017. Han hadde samtidig ansvaret for kulturskolen i Leka kommune. De siste årene har han vært kulturskolerektor både i Stryn og Hammerfest.

Tom kjenner dermed godt til kulturskolearbeidet, nå skal han ha ansvar for et bredt kulturspekter i en omfangsrik kommune.

– Det blir litt å sette seg inn i. Nærøysund har er variert kulturliv og det er registrert mer enn 300 lag og foreninger i kommunen. De driver med mye forskjellig, sier Tom Antonsen.

Allsidig felt

Tom Antonsen overtar jobben som enhetsleder for kultur etter Kari L. Hestad, som etter eget ønske går over i en annen stilling innen samme enhet. Kulturfeltet omfatter blant annet bibliotek, kino og kulturhus og kulturskole. For øvrig blir det mye kontakt med frivillige innen kulturlivet, idrett og øvrige lag og foreninger. Det er med andre ord et allsidig område kultursjefen får å jobbe med og for i sin nye stilling.

Antonsen er opptatt av at det skal utvikles en felles kulturforståelse i hele den nye kommunen. Han ønsker å bidra til gode tilbud over hele kommunen.

– Det blir utfordrende å samle alle til ett rike. Men samtidig er dette en spennende utfordring, sier Tom, som legger til at dette arbeidet er ikke gjort over natta. Han merker også at mange er engasjert i kulturarbeidet i Nærøysund.

– Jeg kom hit til Kolvereiddagene, og det var mange som ville snakke med meg om sine tanker for kulturlivet, sier Tom Antonsen.

Kultur i koronatiden

Det er en spesiell tid for kulturlivet samtidig som den nye kultursjefen tiltrer. Det er mange restriksjoner på grunn av koronautbruddet. Men samtidig så prøver man å finne løsninger. Det er planlagt forestillinger i Nærøysund kulturhus for første gang på over et halvår når trioen Kveli Rånes Bremseth entrer scenen. Det jobbes også med å få til en kinodrift på samme sted igjen. Men alt må skje med smitteverntiltakene i bakhodet hele tiden. Det betyr blant annet med redusert publikumskapasitet.