Ny kommunedirektør tilsatt i Nærøysund

Karl-Anton Swensen er tilbydd stillingen som ny kommunedirektør i Nærøysund.

Kommunestyret i Nærøysund har i dag vedtatt å tilby Karl-Anton Swensen stillingen som kommunedirektør. 57-åringen fra Meløy har i over ti år vært rådmann i Lurøy kommune i Nordland.

Nærøysund Kommunestyre vedtok tirsdag å tilby stillingen som kommunedirektør til Karl-Anton Swensen.

Swensen er født i 1965 og er utdannet siviløkonom med tillegg innenfor regnskap/revisjon.

Karl-Anton kommer fra stillingen som rådmann i Lurøy kommune, en stilling han har hatt i over 10 år. I Lurøy har han opplevd stor tillit, både administrativt og politisk. Karl-Anton Swensen har hatt en rekke styreverv, også politisk og vært medlem i organisasjoner, råd og utvalg. Han har bred politisk erfaring med god forståelse for politiske prosesser, han har blant annet bakgrunn som lokalpolitiker i Meløy og vararepresentant på Stortinget for Kystpartiet. Han har dessuten en solid økonomikompetanse og er opptatt av et godt samspill mellom administrasjon, tillitsvalgte, politikk, innbyggere og næringsliv.

Stillingen som kommunedirektør i Nærøysund ble ledig da nåværende kommunedirektør bestemte seg for å gå av med pensjon fra 1. november 2022.

Den nye kommunedirektøren får det øverste ansvaret for rundt 1000 ansatte og skal bidra til å skape engasjement for å bygge den forholdsvis nye kommunen videre.

– Jeg er veldig glad for at vi nå har funnet vår nye kommunedirektør og er overbevist om at Karl-Anton er rette mannen til å bringe Nærøysund kommune videre. Hans solide ledererfaring vil bidra til å løfte kommuneorganisasjonen og nærøysundsamfunnet i årene framover, sier ordfører Amund Hellesø.