Nærøysunds første ungdomsråd

Dette er Nærøysund kommunes første ungdomsråd. Bak: Bendik Emilsen, Ingrid Eldegard og Sverre Anton Rønning. Foran: Aurora Kjeåsen, Tina Evelyn Buvarp, Malin Thomassen, Mathias Lothe Nilsen og Ronja Kjeåsen. Charlotte Lothe Nilsen er også medlem av ungdomsrådet, men var ikke til stede på møtet.

Nærøysund kommunes aller første ungdomsråd er på plass og de har allerede gjennomført sine to første møter.

Nærøysund kommunes ungdomsråd skal være ungdommens stemme inn mot kommunens politiske og administrative ledelse. De ni medlemmene i ungdomsrådet representerer alle de tre ungdomsskolene samt de to videregående skolene i Nærøysund.

Ungdomsrådet hadde sitt første møte i slutten av februar. Da konstituerte de seg og Tina Evelyn Buvarp ble første leder for ungdomsrådet, mens Mathias Lothe Nilsen ble valgt til nestleder. Alle medlemmene i ungdomsrådet er valgt for to år.

Denne uken hadde de sitt andre møte, og tema da var Ungdata-undersøkelsen som i disse tider gjennomføres ved kommunens skoler. Det ble blant annet diskutert hva informasjonen som dukker opp i undersøkelsen kan brukes til og hvordan ungdom kan involveres i arbeidet. Ungdomsrådet vil også jobbe med andre tema som omhandler ungdom i Nærøysund på sine møter. To av representantene deltar dessuten med møte- og talerett i kommunestyremøtene. Som hovedregel er det leder og nestleder som er med på kommunestyremøtene, men målet er at alle medlemmene skal ha vært med på minst ett møte i kommunestyret i løpet av valgperioden.