Nærøysund tar arbeidsforholdene på alvor

I kveld har NRK Brennpunkt vist et innslag der de omtaler arbeidsforholdene ved Nærøy bo- og behandlingssenter på Kolvereid. Vi har over tid jobbet systematisk med forbedring av arbeidsforholdene på våre institusjoner. Det siste halvannet året har det med blant annet hjelp av ekstern bistand blitt tatt flere grep for å bedre arbeidshverdagen for våre ansatte.

– Vi har tatt situasjonen våre ansatte beskriver i kveldens Brennpunkt på største alvor. De første opptakene i Brennpunkt-dokumentaren ble gjennomført for over ett år siden, og både i forkant av dette og kontinuerlig i etterkant har vi jobbet med å gi ansatte – og beboerne – en bedre og tryggere hverdag, sier kommunalsjef for helse og omsorg Marit Pedersen.

– Vi har tatt ulike grep for å bedre forholdene og samarbeider tett med både tillitsvalgte og verneombud. Vi har også sett på hvordan vi bruker den kompetansen vi har – kartlegging av arbeidsoppgaver og fordelingen av denne. Eksterne aktører som Nav Arbeidslivssenter og bedriftshelsetjenesten har vært inne og bistått kommunen i arbeidet med arbeidsforholdene, forteller Marit Pedersen.

Blant tiltakene som er gjort er at alle ansatte som har ønsket dette har fått økt sin stilling. Nærøysund har jobbet med et heltidsprosjekt siden april 2021. Det var en klar politisk føring i Nærøysund kommune. Det er økt grunnbemanning ved sykehjemmet. Det er også økt stedlig ledelse og bedret opplæring – både av faste ansatte og ferievikarer. Nærøysund kommune ansatte i fjor trivselsagenter ved sykehjemmene i kommunen. Trivselsagentene bidrar til å gjøre oppgaver som ikke er direkte helserelatert, noe som frigjør tid til pasientrettede oppgaver for sykepleiere og helsefagarbeidere.

NRK Brennpunkt retter fokus på den nasjonale utfordringen å få tak i nok kvalifisert helsepersonell til de kommunale helsetjenestene og få helsepersonell til å stå i jobbene. Dette er ikke en utfordring Nærøysund er alene om og kommunalsjefen mener det er nødvendig å ha søkelys på dette.

– Det er en utfordring å ha tilstrekkelig med helsepersonell. Det er komplekse helse- og omsorgsoppgaver i kommunene og kravet til kompetanse på ulike områder er økende. Dette krever trygge, kompetente sykepleiere og øvrig helsepersonell, samt god og tett ledelse, sier Marit Pedersen

Arbeidet med organisering og bedring av arbeidsforholdene ved NBBS pågår fortsatt i tett samarbeid med tillitsvalgte.

– Vi har under hele prosessen hatt stort fokus på at tjenestene som leveres ved sykehjemmet skal være så gode som mulig. Det mener jeg har blitt ivaretatt av de dyktige ansatte vi har på NBBS, sier Marit Pedersen, som har holdt politisk nivå løpende orientert om arbeidet som har foregått ved NBBS.

– Dette er en sak vi i politisk ledelse har hatt fokus på over tid. Jeg har jevnlig blitt holdt orientert av kommunedirektøren i forhold til arbeidet med å bedre arbeidssituasjonen for våre ansatte. Senest i forrige uke ble formannskapet orientert, og kommunestyret vil få en orientering neste uke. Jeg opplever at både tillitsvalgte og ledelsen jobber godt med å bedre forholdene ved Nærøy Bo og Behandlingssenter. Arbeidstakerne hos oss i Nærøysund skal oppleve trygghet og vi skal legge til rette slik at de har gode forutsetninger for å utøve sitt virke på en god måte. Det skal være motiverende, trygt og godt å gå på jobb i Nærøysund kommune og vi skal til enhver tid ha gode og forsvarlige helse og omsorgstjenester sier ordfører Amund Hellesø.