Nærøysund følger opp og letter opp

Torsdag kom regjeringen med en del endringer i tiltakene mot spredning av koronaviruset. Nærøysund kommune følger opp disse. Det innebærer gjenåpning av skolene neste uke, mulighet for besøk på institusjoner og åpning for å samle mer folk på ett sted.

Regjeringen offentliggjorde torsdag ettermiddag at alle skoler skal kunne åpnes fra og med mandag 11. mai. Oppvekst og familie-avdelingen i Nærøysund kommune var forberedt på dette scenarioet og startet allerede tidligere denne uken arbeidet med å planlegge gjenåpning av skolene.

Skolene åpner mandag og tirsdag

Fredag har skolene planleggingsdag. Det blir litt ulik åpningstidspunkt for skolene. De fleste åpner derimot opp allerede på mandag. De gjelder Foldereid, Nærøysundet og Austafjord skole. Gravvik oppvekstsenter tok inn alle elevene allerede i inneværende uke. Grunnen til dette er at totalantallet ikke overskrider 15 elever.

Ungdomsskoleelevene på Kolvereid skole starter også opp igjen på mandag. Elevene på 5.-7. trinn starter på tirsdag.

På Rørvik skole skal elevene fra 5. klasse og oppover starte opp igjen på tirsdag 12. mai.

Hovedårsaken til at elevene på mellomtrinnet på Kolvereid skole samt mellom- og ungdomstrinnet på Rørvik skole begynner først på tirsdag er at lærerne trenger mandag til planleggingsdag. På begge disse skolene blir det en utfordring med plass når det kommer til smittevernhensyn. Derfor må det planlegges om andre lokaler kan brukes, om man kan ha utstrakt bruk av uteskole eller en annen løsning der elevene har en turnusordning i skolebygget.

Mer uteskole – hold friområder rene

Da barnehager og småtrinnet startet opp ble det også tatt i bruk mye uteaktivitet. I den sammenheng brukes friområder i nærheten av barnehagene og skolene. Dette vil det bli enda mer bruk av skolene nå som resten av elevene er tilbake. I den forbindelse så kommer kommunen med en sterk oppfordring til øvrige innbyggere som bruker friområdene at de må holde områdene rene. De som har hund må huske å plukke opp og ta med seg avføringen. Også annet søppel må en ha med seg fra disse områdene. Dette er alltid viktig – men vi må ha ekstra fokus på det nå.

Nye besøksrutiner innen helse

Fra og med fredag ettermiddag er det endring i besøksrutinene på kommunens institusjoner og omsorgsboliger. Helse og velferd har utarbeidet felles rutiner for både Nærøy Bo- og behandlingssenter, Rørvik sykestue, Sjøsiden, Bjørkåstunet og Soltoppen.

Besøksrutinene er som følger:

•        Besøk bør fortrinnsvis skje utendørs eller på «whereby» som er videokonferanse
  •        Men nå åpner vi opp for å komme på besøk
  •        Ring avdelingen og avtal tidspunkt. På Bjørkåstunet vil besøk foregå på Ladestasjonen. Det er laget egne besøksrom på NBBS og sykestua.
  •        Vi prøver å begrense besøk til 4-5 personer samtidig og hvert besøk varer ca 1 time
  •        Smittevernreglene skal følges, håndvask, 1 meter, hoste i albuekroken, renhold
  •        Om du er syk ønsker vi at du venter med å komme på besøk til du er frisk
  •        Om dere ønsker det kan du gjerne ta med kaffe og «noget attåt», husk engangskopper og det du trenger ellers.

Ønsker dialog om idrettshaller

Regjeringen åpnet torsdag også for åpning av idrettshaller dersom smitteverntiltak gjennomføres og det ikke er mer enn 20 personer samlet. Hver særidrett skal utforme sine retningslinjer.

Nærøysund kommune skal ha møte med idrettsrådet før hallene i kommunen åpnes. Dette for å få en dialog om retningslinjer og bruk av idrettshallene.

Kommunen kommer tilbake med informasjon om når og hvordan hallene kan åpne.

Flere kan samles – men hold smittevernfokus

De nye koronaretningslinjene fra regjeringen åpner også for at inntil 20 personer kan være samlet. Slik blir det også i Nærøysund, så lenge smittevernregler overholdes. Dette omfatter blant annet å holde minst en meters avstand, holde god hygiene og at de som føler seg syk med luftveisplager ikke deltar. Dette er for øvrig tiltak som alle fortsatt må ha stort fokus på. Selv om det nå lettes opp på en del områder så minnes det om at faren ikke er over og smitten kan fortsatt spres dersom ikke alle følger smittevernrådene.

Flere på kommunehusene

På kommunens øvrige tjenesteområder vil det også bli noen endringer med de endrede retningslinjene. Flere kommunalt ansatte vil kunne komme tilbake til kontorene på rådhusene i løpet av uken som kommer. Noen vil derimot fortsatt ha hjemmekontor av smittevernårsaker. Samtidig vil dørene til kommunehusene holdes stengt. Det er derfor viktig at de som ønsker å møte kommunalt ansatte må gjøre avtale på forhånd og ringe saksbehandler for å bli sluppet inn i byggene. Det oppfordres naturligvis også her til å følge smittevernråd med å holde avstand, god hånd- og hostehygiene og holde seg hjemme om en har luftveisplager.