
Det var engasjement på tvers av ansatte og foreldregruppen i samlingene om inkluderende skolemiljø ved Rørvik skole. På Rørvik ble det gjennomført temakvelder både tirsdag 3. og onsdag 4. juni. I tillegg var det en samling på Nærøysundet skole mandag 2. juni.
Hvordan skaper vi en skole der alle barn kjenner seg trygge, verdsatt og inkludert? Og hvilken rolle spiller vi voksne – både hjemme og på skolen – for å få det til?
Disse spørsmålene stod i sentrum da foreldre, ansatte i skole, ansatte i SFO, skoleledelse og FAU-representanter var samlet på temakveldene om inkluderende skolemiljø og skole–hjem-samarbeid.
Foredragsholder var Anette Nagelhus fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG). Hun delte engasjerende og konkrete råd om hvordan foreldre og skole kan spille på lag – også når samarbeidet føles krevende. Hun minnet oss på at tillit og dialog ikke kommer av seg selv, men må bygges over tid, gjennom gjensidig forståelse og åpenhet.
– Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt - i sum blir det mye. Hva kan du begynne å gjøre allerede i morgen?, var utfordringen vi fikk fra Nagelhus.
Gjennom samlingene kom det fram hvor viktig det er med møteplasser der ulike perspektiver får plass. Det handler ikke bare om informasjon, men om relasjon – og om å være sammen om det viktigste vi har: barna og ungdommene våre.
Med lytteoppgaver, refleksjoner og engasjert deltakelse fra alle parter, ble samlingene en viktig påminnelse om at et inkluderende og trygt skolemiljø er et felles ansvar – og et felles mål.
– Vi takker alle som møtte opp, delte erfaringer og lyttet med åpent sinn. Dette er bare ett av flere skritt på veien mot et enda sterkere skole–hjem-samarbeid ved Rørvik skole, sier rektor ved Rørvik skole Hallvar Rørdal.