Både gangen inn til klasserommet og selve klasserommet var Narnia-inspirert-dekorert da elevene kom på skolen 20. januar. Slik skal det være i de tre ukene sjuendeklassingene jobber med det tverrfaglige Narnia-opplegget.
Lærerne på sjuende trinn ved Rørvik skole har nærmest gjort det til en tradisjon å ta tak i et litterært univers for å lage et tverrfaglig opplegg for elevene. Tidligere har de hatt Harry Potter og Roald Dahl som tema. Denne gang er det den britiske forfatteren C.S. Lewis sine Narnia-bøker som er utgangspunkt for opplegget. Dette er en historie som kanskje er mer ukjent for elevene enn det tidligere sjuendeklassinger har jobbet med. For tre av jentene vi snakket med var dette relativt nytt.
– Jeg har sett den ene filmen, men jeg har ikke lest noen av bøkene, forteller Lea Hatland.
– Jeg har hørt om det, men ikke noe mer, sier Selma Nergård.
– Jeg har ikke hørt om dette før, sier Christina Anfinnes.
Lea Hatland, Selma Nergård og Christina Anfinnes kjente ikke mye til Narnia-bøkene før de startet prosjektet på skolen, men de synes det er kjempeartig å jobbe med.
Selv om dette er nytt for dem, så synes de det er spennende og artig å jobbe med. Narnia-prosjektet går over tre uker og startet da elevene kom på skolen mandag 20. januar. Da hadde de ansatte på ansatte omgjort klasserommene til sjuende trinn til de to verdene man finner i Narnia – Heksen hvit og Aslans verden. Her skal elevene lære ulike fag med utgangspunkt i Narnia-verdene. Lærerne var utkledd som figurer fra bøkene og elevene ble overrasket da de så forvandlingen. De visste ingenting om dette.
– Vi implementerer dette i alle fag, forteller lærer Liv Nordahl. Blant annet er det oppgaver rundt bøkene i både norsk og engelsk. Narnia-bøkene foregår under 2. verdenskrig. Dermed blir krigen tema i historieundervisningen. I kunst og håndverk lager elevene blant annet sin egen miniatyrutgave av klesskapet som er portalen mellom vår verden og Narnia. De skal også lage sverd og masker som skal brukes i en forestilling elevene skal ha.
– Vi hører på lydbok av «Løven, heksa og klesskapet» og så skal vi lage et skuespill. Vi har laget gipsmasker som vi skal bruke. Vi skal også ha en utstilling for å vise fram det vi lager, forteller Lea, Selma og Christina.
– Jeg håper elevene synes dette er artig. Det blir en annerledes skoledag, sier Liv Nordahl.
I uke 5 har alle skolene i Nærøysund skolemiljø-uke der det er ekstra fokus på skolemiljø og ABC for god psykisk helse. Narnia-prosjektet går inn som en del av dette. Godt samarbeid mellom elevene står i fokus i temaukene. Det jobbes på tvers mellom de to klassene på trinnet og elevene virker som de trives med en litt annerledes skoledag.
I løpet av prosjektet skal elevene jobbe både praktisk og teoretisk. Blant annet skal de lage sin egen modell av klesskapet som er porten inn til Narnia, samt at de skal lage hver sin maske.