Nå våkner aktivitetshuset til liv igjen

Det har vært stille og rolig på Storstua Blåklokke ved Rørvik aktivitetshus i sommerukene, men nå starter det snart opp med aktiviteter igjen.

Fra kommende uke er sommerferien tilbakelagt ved Rørvik aktivitetshus og de fleste aktivitetene er i gang igjen. – Vi har et variert program for høsten, og har fortsatt en del ting under planlegging, forteller aktivitetsleder Tone Iren Nygård.

I april i år åpnet Rørvik aktivitetshus dørene. Målet med aktivitetshuset er å skape en uformell møteplass for alle nærøysundere med fokus på sosialt samvær, aktivitet og kultur. Rundt 600 kvadratmeter av bygget som tidligere var omsorgsboliger er tilrettelagt for frivillig sektor. Etter oppstarten har aktiviteten og besøket ved Rørvik aktivitetshus økt jevnt og trutt og nå som høstsesongen starter venter mange gode tilbud.

Ettersom aktiviteten på huset i stor grad er i regi av frivilligheten i Nærøysund har det vært rolig i huset i sommer,

Aktivitetsleder Tone Iren Nygård

men nå våkner aktivitetshuset til liv igjen.

– Vi har et allsidig tilbud for folk i alle aldre, sier aktivitetsleder i Nærøysund kommune Tone Iren Nygård som koordinerer aktivitetene på Rørvik aktivitetshus. Det skjer noe nesten hver ukedag.

– Vi har mandagskafé, torsdagstrell, torsdagshygge, andakt hver andre uke, bingo, strikkekafé, sytreff, åpne temamøter, hyggekvelder og foredrag. I tillegg jobber vi med en del kurs framover. Det blir norskkurs for ukrainere over 55 år, samt ulike kurs i håndverksteknikker. Vi har planlagt knivkurs, malekurs, spinnekurs og skinnfellkurs. Vi fortsetter dessuten med spillkvelder og bridgekvelder, forteller Tone Iren Nygård. Alle arrangementene er åpne for alle interesserte. Ønsker du å følge med på hva som skjer på Rørvik aktivitetshus kan du melde deg inn i deres gruppe på Facebook.

– I tillegg til de aktivitetene vi har på hverdagene jobber vi for å få til mer aktivitet i helgene også. Av andre tilbud jobber vi med å få ferdig snekkerverkstedet vårt. Vi har fått på plass en del utstyr så her blir det mer aktivitet. Ta gjerne kontakt dersom noen har konkrete ønsker om å bruke dette. Vi tar også imot både utstyr og treemner som kan brukes i snekkerverkstedet, sier Tone Iren Nygård.

Ved Rørvik aktivitetshus er det også mulig for andre å bidra til trivsel.

– Dersom det er noen kulturaktører som vil komme og underholde så er de hjertelig velkommen. Det er etterspurt mer musikk på huset, forteller aktivitetslederen, som legger til at det blir musikk når det i september startes opp seniorkor i samarbeid med Nærøysund kulturskole og .

På Rørvik aktivitetshus er det også mulig å få seg middag to dager i uka. Hver tirsdag fra 5. september er det middagsservering for alle som er interessert i storstua på bygget.

– Meld fra innen mandag om du vil komme og spise sammen med oss, sier Tone Iren Nygård. Det er representanter fra lagene som har tilhold i aktivitetshuset som står for servering av maten, som tilberedes ved kjøkkenet på sykestua.

I tillegg har Mental Helse Ytre Namdal middagsservering i sine lokaler hver torsdag. Her er det ikke nødvendig å melde seg på før man kommer.

Dersom du vil vite mer om Rørvik aktivitetshus kan du se videoen som ble laget i forbindelse med åpningen i vår: