Nå skal det vrimles igjen

De neste to ukene står i kulturens tegn i Nærøysund når den tiende vrimmelfestivalen i rekken skal avholdes. Over 170 hendelser står på programmet i løpet av festivalen.

Det er Trøndelag fylkeskommune som er hovedarrangør av Vrimmelfestivalen og den har siden 2011 gått på omgang mellom de tre regionene i Namdalen. Ytre Namdal arrangerte den første festivalen. Det betyr at det nå er fjerde gang det vrimles i Nærøysund.

Koronaen har forandret festivalen

Denne tiende utgaven er noe spesiell på grunn av koronasituasjonen. Men arrangørene har funnet løsninger slik at smitteverntiltak kan innføres, samtidig som alle får gode kulturelle opplevelser.

– Denne gang har vi valgt å ikke ha de store arrangementene som trekker store mengder folk, men i stedet ha flere små arrangement som ikke har som mål å fylle opp en stor sal, men som gir en mulighet til å skape litt mer eksklusive arrangement, sier Maren Grønli Berg, som er lokal koordinator og festivalsjef for Vrimmel-festivalen. Det er blant annet planlagt flere arrangement rundt om i flere av grendesamfunnene i Nærøysund. Både lokale og tilreisende aktører skal stå for innslagene på festivalen som får offisiell åpning på mandag 19. oktober.

Vrimler dag og kveld

Vrimmelfestivalen vil prege skoledagene i ukene framover i Nærøysund. Det er lagt opp til både workshops, konserter og andre forestillinger for alle skolebarn og barnehagebarn på dagtid. Dessuten blir det mange åpne aktiviteter også for de som er ferdig med grunnskolen.

– Det er arrangement både på dagtid og på kveldstid som allmennheten kan være med på, sier Maren Grønli Berg. En del av arrangementene er gratis, andre selges det billetter til. Det minnes også her på at smitteverntiltakene gjør at det bare er plass til et visst antall publikummere på arrangementene som går innendørs.

Kulturen har vært savnet

Maren Grønli Berg er glad for at flere lokale arrangører bistår med gjennomføringen av arrangementene. Hun tror mange har savnet kulturtilstelninger i koronatiden, og at dette er noe vi trenger nå.

– Kultur sørger for bedre folkehelse. Vi blir lykkeligere med av kultur, sier Berg, som sier at det har vært veldig givende å jobbe med festivalen og bidra til å spre kultur til alle i Ytre Namdal.

Gå inn på Vrimmels hjemmeside for å få en fullstendig oversikt over hva Vrimmelfestivalen byr på i år.

Maren Grønli Berg er lokal koordinator for Vrimmelfestivalen. Sammen med kollega Kari L. Hestad ved kulturavdelingen i Nærøysund og mange andre aktører, frivillige, kommuneansatte med flere så skal de sørge for mye kultur i løpet av de kommende to ukene.