Nå er vi over 10 000 nærøysundere

Antallet innbyggere i Nærøysund har passert 10 000 personer. Her representert ved noen av dem på Kolvereidddagene 2023

For aller første gang har det offisielle innbyggertallet i Nærøysund passert 10 000 personer. – Dette er en milepæl som viser at Nærøysund er en atypisk distriktskommune der næringslivet og kommunen har gjort riktige grep, sier ordfører Amund Hellesø.

Statistisk sentralbyrå la onsdag fram oversikten over innbyggerne i landets kommuner ved inngangen til juli i år. Den viser at Nærøysund nå har 10 014 registrerte innbyggere. Innbyggertallet i Nærøysund har dermed for første gang passert den magiske 10 000-grensen.

– Dette er historisk, sier ordfører Amund Hellesø om tallene. Bare i løpet av første halvår i 2022 har innbyggertallet økt med 124 personer. Siden Nærøysund kommune ble etablert ved inngangen til 2020 har antallet Nærøysundere økt med nesten 400 personer. Ordføreren peker på flere faktorer som har bidratt til veksten.

– Det at vi har økt med i snitt hundre personer i året siden 2020 skyldes både at vi har et aktivt næringsliv som tilbyr attraktive jobber, vi har tilgjengelige boliger og det er mange unge som stifter familie og bidrar til fødselsoverskudd, sier Hellesø. Han legger til at kombinasjonen med både gode og attraktive arbeidsplasser, samt gode og varierte fritidstilbud til folk i alle aldre gir innbyggerne et allsidig liv både på jobb og fritid.

– Dette viser at det samspillet vi har med næringslivet og de investeringene vi har gjort for å legge til rette for gode fritidstilbud har vært riktige og bærer frukter, sier ordføreren, og legger til at det ikke er noen grunn til at ikke den gode utviklingen i folketallet skal fortsette framover.

– Dette er atypisk for en distriktskommune, som viser at det gjøres mye godt i Nærøysund, avslutter ordfører Amund Hellesø.

Kombinasjonen av godt arbeidsmarked og gode muligheter for boliger bidrar til vekst i folketallet for Nærøysund,

Se mer hos Statistisk sentralbyrå