Nå er gammelbrannbilen på vei til Ukraina

Fredag kom Tobias og Halvor Kongsmo for å hente den gamle brannbilen som blant andre Clint Andre Larsen og Emil Johansen på Teknisk og Klas Arve Larsen fra brannvesenet har brukt tidligere. Nå får den nytt liv i Ukraina.

Nærøysund kommune og de øvrige kommunene i Namdalen ble spurt om de hadde noe utstyr til brannvesen som kunne sendes til Ukraina. Nå er en brannbil som tidligere har vært bruk av både Avinor, Vikna brannvesen og teknisk etat i Nærøysund snart på vei for å gå i tjeneste for brannmannskaper i det krigsherjede landet.

Det er Norsk Ukrainastøtte som har henvendt seg til brannvesen over hele landet for å høre om de har utstyr som kan sendes til Ukraina. Siden krigen startet for snart en måned siden er rundt 70 brannstasjoner i Ukraina bombet. Det har gått få menneskeliv i disse bombingene, men det har gått hardt utover utstyret.

– Nå mangler de mye utstyr – og er ofte nødt til å slukke branner i vanlige klær. Det utstyret vi nå får fra norske aktører betyr mye, forteller Halvor Kongsmo. Han er brannmann ved flyplassen i Namsos og med i Norsk Ukrainastøtte. Sist fredag var han og broren Tobias Kongsmo på en runde i Ytre Namdal for å hente utstyr fra brannstasjonene og andre aktører her. Det resulterte i en fullastet tilhenger med hjelmer, masker, kjeledresser og oksygenflasker. Dessuten fikk de med seg en Mercedes brannbil som har stått lagret på brannstasjonen på Rørvik de senere årene.

Brannbilen er i fortsatt god stand og vil komme til nytte for ukrainske brannmannskaper.

Brannbilen har tidligere vært stasjonert på flyplassen på Rørvik og har også vært brukt av Vikna brannvesen. De senere årene har uteseksjonen på Teknisk disponert bilen og blant annet brukt den til spyling av kummer og veier. Nå skal den altså på et nytt og svært viktig oppdrag i Ukraina.

– Bilen skal sammen med alt det andre utstyret vi har fått gjennomgås og klargjøres før det sendes ned til Ukraina om et par uker, forteller Halvor Kongsmo som er veldig glad for bidragene. Bilen fungerer greit, men må blant annet ha noe oppdatert utstyr og tilbakeføres til å være et utrykningskjøretøy med blålys og sirener. Dette har vært framontert mens Teknisk har brukt den.

Hjelmer, klær og annet utstyr donert av brannvesenet, Sikkerhetssenteret og Avinor ble med fra turen til Ytre Namdal. I tillegg at til Nærøysund kommune sendte utstyr fra sine brannstasjoner på fredag fikk brødrene Kongsmo også med seg utstyr fra Leka brannstasjon, Sikkerhetssenteret Rørvik, Avinor Rørvik og Princess Rørvik.

Brannbilen fra Rørvik er en av sju kjøretøy som så langt er donert til formålet. I tillegg har altså brannvesen rundt om i landet donert utstyr. Kongsmo anslå at bare fra Namdalen blir det sendt rundt 50 komplette sett med bekledning for brannmannskaper.  Dette er sett som kjøpt ny koster mange tusen kroner hver.

– Dette er vi svært takknemlig for. Det betyr mye for de som skal ta det i bruk, sier Halvor Kongsmo.

Les mer om aksjonen hos Namdalsavisa:

Eller NRK: