Nå blir det EKM igjen

I slutten av april arrangeres den fjerde utgaven av EKM – Eldres Kultur Møtes i Nærøysund. Årets arbeidsgruppe har nå programmet klart.

Halvor Prestvik og Grethe Dolmen har sammen med Helene Moe og Guttorm Magnussen utgjort arbeidsgruppa for årets EKM i Nærøysund. Her sammen med Tone Iren Nygård fra Nærøysund kommune og Torunn Neerland fra Nærøy frivilligsentral som er i styringsgruppa for EKM Nærøysund.

EKM 2024 i Nærøyund kommune går av stabelen 15.-25. april. Dette er fjerde år på rad at denne mønstringen av kulturarrangement for Nærøysunds seniorer avholdes.

– Vi har hørt på tilbakemeldinger fra de som ha vært med tidligere om at programmet har vært for omfattende. Derfor blir det litt enklere program, sier medlemmene i arbeidsgruppa. Samtidig blir det mye å finne på for personer i målgruppen de ti dagene EKM gjennomføres.

Det blir også på årets EKM arrangement flere steder i kommunen. Blant annet legges det opp til at årets EKM-tur går til Gjerdinga den 24. april.

– Turen blir med veteranbussen Hjørdis. Vi tar 12.30-ferja til Gjerdinga og får blant annet et foredrag om øyas historie fra Trond Aglen på Øyhuset, hvor det også blir matservering av Øylaget, forteller Halvor Prestvik i arbeidsgruppa for EKM.

Flere arrangement fra tidligere år gjentas i årets EKM. Blant annet blir det for tredje år på rad quiz med påskelabyrint-general Viggo Valle. I år blir denne quizen på Norveg fredag 19. april.

Søndag 21. april er det klart for årets utgave av «Vi samles» i Nærøysund kulturhus på Kolvereid. Dette ble et vellykket arrangement i fjor, og gjentas år. «Vi samles» har en dobbeltbetydning ved at det både handler om å samles for å ha det hyggelig sammen og fordi en rekke personer som samler på ulike ting vil stille ut samlingene sine. Så langt er det på plass 13 ulike utstillere, og dersom du har noe du vil stille ut så kan du ta kontakt med Helene Moe i arbeidsgruppa. I tillegg blir det underholdning med blant andre Kolvereid mannskor, Frank Arild Hasfjord Shantykoret fra Leka og andre aktører.

På årets EKM vil det også bli besøk av Småbruksteateret fra Jøa. De vil ha totalt fem forestillinger i løpet av EKM, blant annet på institusjonene, samt på Rørvik aktivitetshus og biblioteket på Nøkkrosa på Kolvereid. Småbruksteateret kommer med to oppsetninger. Det er «Nocturne – en hyllest til Trygve Hoff» og «Kem ska henges når folket forsvijnn».

Det er også klart at det blir program med Arild Jenssen på både Kafé Vikna, Bjørkåstunet og Rørvik aktivitetshus. Her blir det blant annet presentert noen av hans filmer som har blitt digitalisert.

Program for Eldres Kulturmønstring - EKM - i Nærøysund 15.-25. april 2024

Mandag 15. april

Filmstund ledet av lokale helter
Klokken 11. 30 på Aktivitetshuset Rørvik. Salg av kaffe og kaker.
Lokale smakebiter fra smalfilmens tid på 6o-og 70 tallet.

Torsdag 18. april

Klokken 11. 30 på Kafé Vikna ved Rørvik Helsesenter. Servering

Fredag 19. april

Quiz med Viggo Valle
Klokken 19.00 på Norveg, Rørvik. Musikk ved Nærøysund Trekkspillklubb. Kaffesalg fra klokken 18.00 og i pausen.
Kr 50 pr. deltager, hvert lag kan bestå av inntil 6 personer. Aldersgrense 18 år.
Påmelding telefon 996 24 895 - Påmeldingsfrist 18.april.

Søndag 21. april

Vi samles
Klokken 14.00- 18.00 Nærøysund Kulturhus, Kolvereid.
Mangfoldig utstilling åpen fra 14.00- 18.00.
Musikk – og kulturinnslag klokken 16.00, konferansier Brit Karin Theiman.
Kaffesalg hele dagen.
Aktører: Eivind Kvam, Kim Arnø, Anne Britt Arnø, Grethe Dolmen,
Vikna Husflidslag, Ukrainsk gruppe, Kolvereid Mannskor, Frank Arild Hasfjord, Magne Olav Brevik, Helene Moe, Guttorm Magnussen, Arild Tharaldsen, May Britt Haug, Arild Kjøniksen, Arne Bakken, Louis Øvereng, Arne Ofstad og
Shantykoret

Mandag 22. april

Klokken 11.30 på Bjørkåstunet, Kolvereid. Servering
Lokale smakebiter fra smalfilmens tid på 6o-og 70 tallet.

Onsdag 24. april

Forestillingen «Nocturne» en hyllest til Trygve Hoff  med Småbruksteatret
Klokken 11. 30 på Kafé Vikna ved Rørvik Helsesenter Servering

Eksklusiv tur til Gjerdinga med bussen Hjørdis
Guiding og historikk, musikkinnslag og
sosialt samvær.
Avreise fra Felleskjøpet på Rørvik klokken 11.15 og via Torget på Kolvereid klokken 11.45.
Maks 30 deltagere. Kr 300.- som inkluderer buss, ferje, varm-mat og kaffe.
Hjemreise med ferjen klokken 16.00 med bussen Hjørdis videre heim.
Påmeldingsfrist 19.april til 911 28 956.

Forestillingen «Kæm ska henges når folket forsvinnj» med Småbruksteatret
Klokken 17.00 på Rørvik Aktivitetshus. Salg av mat.

Torsdag 25. april

Klokken 11.30 på Bjørkåstunet, Kolvereid. Servering

Forestillingen «Nocturne» en hyllest til Trygve Hoff med Småbruksteatret
Klokken 16.00 på Nøkkrosa, Kolvereid Bibliotek.

Forestillingen «Kæm ska henges når folket forsvinnj» med Småbruksteatret
Klokken19.00 på Nøkkrosa, Kolvereid Bibliotek. Enkel servering.