MOT oppfylte noen drømmer

Hele ungdomstrinnet ved Austafjord skole var tilstede da to av elevene fikk vite at de får oppfylt drømmen sin. Glede og stor jubel fra samtlige elever over at to av klassekameratene får drømmen oppfylt.

Torsdag 16. februar arrangerte MOT drømmedag på ungdomsskolene i Nærøysund. Da fikk noen av elevene oppfylt sine drømmer.

MOT har fire forsterkningsperioder i løpet av året, der målet er at skolene skal skape «det lille ekstra» for at MOT skal leve mellom MOT-øktene.

Drømmeperioden er en av disse forsterkningsperiodene, og handler om å ha fokus på det å tørre å drømme. Og det er viktig. MOT i Nærøysund har derfor jobbet litt ekstra i februar for å kunne oppfylle drømmene til noen av elevene på 9.trinn ved de tre ungdomsskolene.

De unge MOTivatorene Emilie, Emilie, Håvard og Ingeborg sto for Drømmedagen på Kolvereid skole sammen med blant andre lærer og MOT-coach Eirin Ramstad

Selve drømmedagen, som ble gjennomført torsdag 16.februar, var i regi de unge MOTivatorene ved skolene. De har planlagt dette sammen og sørget for litt ekstra oppmerksomhet rundt drømmer denne dagen. Konkret dreiede det seg om quiz og kahott med tema drømmer, treffsteder på skolen der andre elver og ansatte kan skrive ned drømmene sine og sist, men ikke minst, fikk flere elever få oppfylt en drøm denne dagen.

I desember gjennomførte alle på 9.trinn MOT-besøket som heter Drømmer. I den økta fikk de muligheten til å søke om å få oppfylt en drøm. MOT i Nærøysund fikk med seg Næringsforeninga i disse planene og etter en e-post til medlemmene i foreninga tok det ikke lang tid før drømmene ble en realitet.

– På under to dager hadde vi avtaler om å oppfylle 10 av de 17 drømmene som skolene har plukket ut gjennom at MOT-coachene og lærerne har sett på søknadene. Hensikten er å vise ungdommene at vi har et godt nettverk rundt oss som vil være med på å oppfylle drømmene deres. Det er viktig å få fram at næringslivet og kommunen er her for ungdommene og at vi sammen kan legge til rette for det de ønsker, sier Knut Arne Valø, som er MOT manager i Nærøysund kommune. Valø har en god følelse etter å ha vært i kontakt med næringslivet i Nærøysund.

– Det er ingen tvil om at både næringslivsledere og andre organisasjoner ser verdien i å hjelpe oss å oppfylle drømmer til ungdommen. Vi er skjønt enige om at ungdom viktige. MOT er en samfunnsbygger og næringslivet ønsker å bidra med å bygge gode lokalsamfunn. De er framtida vår og vi må aldre glemme at mange av dem drømmer om et liv her i kommunen, sier Valø. Jeg tror ungdommene vil se at gjennom det gode nettverket vi har her kan også andre ting være mulig å oppnå.

Lars Fredrik Mørch, daglig leder i Namdalkysten Næringsforening, synes hele konseptet er artig å være med på og understreker at næringslivet og lokalsamfunnet er opptatt av at ungdommene skal ha de beste forutsetningene i livene sine.

– Det handler om at vi ser dem og at vi hjelper dem å nå sine mål. Derfor er vi med på dette, sier Mørch. Han viser til Vikna jenta Linda Emilsen som ror Atlanteren akkurat nå.

– Det handler om å sette seg mål og finne de rundt seg som er villige til å være med og støtte prosjektet. Slik kan mange små og store drømmer gå i oppfyllelse, sier Mørch.

Noen drømmer er som kjent små, andre større, men for den det gjelder er nok alle drømmer store, sier MOT Manager, Knut Arne Valø.

Det var et bredt spekter i drømmene vi som ble oppfylt av MOT på torsdagdag. Alt fra å fly eget fly, besøke en melkegård, være med en elektriker på jobb, besøke kreftavdelingen ved St.Olav og drifte med bil.

– Vi oppfordrer folk til å drømme, og å leve ut drømmene sine avslutter Valø.

Flere av elevene på Rørvik skole får sine drømmer oppfylt. Disse tre skal blant annet få være med i en drifting-bil på Verdal, besøke kreftforskere på St. Olavs Hospital og få et nytt kamera for å oppfylle drømmen om å bli fotograf. MOT-manager Knut Arne Valø kom for å å avsløre hvem av elevene som fikk sine drømmer oppfylt.