Moro med vann

Ved avdeling Krekling, for 1- og 2-åringer) ved Kolvereid barnehage, har de i januar og februar hatt tema VANN! Vann i ulike former. Det kan være bløtt (flytende), det kan være hardt (is), det kan være kaldt og mykt (snø) og det kan være røyk (vanndamp).

 

 – Vi fikk en pangstart på temaet vårt allerede første dagene i januar. Da temperaturen krøp under -10 grader, og vi ikke kunne gå ut, måtte vi finne på noe artig å holde på med inne, forteller pedagogisk leder Anette Duun Myhre

 

 

Aller først fikk barna kjenne forskjellen på varmt og kaldt vann. Deretter gjorde de forsøk for å se hva som skjer når vi setter vannskåler ut i kuldegrader. Barna fikk farge vann med kreppapir, og legge hvert sitt dyr i sin skål, før de satte skålene ut på platten i mange kuldegrader. I samme aktivitet fikk barna se hva som skjer om man blander vann av ulik farge. 

 

Allerede dagen etter hadde det fargede vannet frosset til is, og skålene med farget vann var kalde og harde. Dyrene som lå i vannskålene hadde frosset helt fast i isen. 

Så var det tid for å se hva som skjer når vi tar INN vann som har frosset til is. Det smelter! Og med vann som smelter, fikk dyrene slippe fri fra isen. 

 

 

– Vi har også tatt inn snø. Først og fremst for å leke med, men vi fant fort ut at vi kunne gjøre ulike erfaringer med at snøen var KALD mot kroppen, og at om vi leker med snøen med varme hender, smelter den til vann. Det går fint an å SPISE snøen også, og da blir en litt kald i munnen, forteller Anette Duun Myhre.

 

 

Ute har barna fått stifte bekjentskap med snø, regn og is. Både vått, kaldt og hardt. Det er kjempegøy å ake, men det er ikke alle dager det har vært like lett å komme seg opp til toppen av bakken.

 

 

– Vi har gjort flere forsøk med vann. Vi har undersøkt hva som skjer når vi blåser med sugerør i skåler med vann, og hva som skjer om vi tar zalo i vannet, og vi fortsetter å blåse. Om vi blåser med sugerør i vann, så bobler det, men når du slutter å blåse, så blir vannet flatt og rolig igjen. Har vi derimot noen dråper zalo i det samme vannet, da kommer det MASSE SKUM, og det blir såpebobler som legger seg som en haug over skåla, forteller Anette Duun Myhre

 

 

I barnehagen har de undersøkt hva som skjer om vi tømmer vann i ei skål og legger svamp oppi. Da forsvinner vannet inn i svampen, og om du klemmer på svampen som er full av vann, kommer vannet ut igjen. Om du putter snø i skåla mens det er litt vann igjen, da blir det slush og is. 

 

Hva skjer med en sukkerbit som vi legger i vann? Det har de på Krekling funnet ut. Sukkerbiten smelter og vannet blir søtt. Hvis en blander sukkervannet (kan være vanlig vann også) med melis og eggehvite, får vi melis som det går an å male med. 

 

En av dagene hvor snøen var kram nok, laget de snømann. Den fikk lue og vest av det fargede vannet de ordnet tidligere i januar, som først frøys til is, men som nå hadde smeltet igjen. 

 

Barna har også gjort forsøk med «dansende rosiner». Det får vi om vi har rosiner i et glass og tømmer kullsyreholdig vann oppi glasset. Da flyter rosinene opp til overflata før de går ned til bunnen. Opp og ned. Opp og ned. MEN! Det må være NOK KULLSYRE i vannet for at det skal fungere. 

– I covidtida fikk vi erfare at det var viktig med håndvask. Vi har sett på hvorfor det er lurt å vaske hendene. Vi tok vann i skåler og hadde pepper oppi. Når vi stakk fingeren oppi, satte pepperen seg fast på fingeren. Når vi så tok såpe på fingrene og stakk fingrene oppi samme skåla, «skvatt» pepperen unna. Med det fant vi ut at når vi vasker fingre, så skvetter skitten unna, forteller Anette.

 

Barnehagebarna har også gjort seg erfaringer med vann, snø og is ved å være på tur. Ved såpeglatt føre, må en kanskje finne alternative måter å komme seg fram på, som for eksempel å krabbe opp islagte bakker. Dyp snø i ulendt terreng har gjort at barna har fått trent motorikken vår skikkelig. Det er TUNGT å gå i dyp snø. Særlig når beina ikke er så lange. Det er også spennende med vann i grøfter og skog. 

 

– Vi har hatt det kjempegøy i arbeidet med tema vann. Både barn og voksne har lekt og undret seg sammen over hva som skjer med vann om det blir utsatt for påvirkning. Vi er fortsatt ikke helt i mål med å teste ut nye forsøk. Nå venter vi bare på masse regn sånn at vi kan prøve å sile sølevann gjennom kaffefilter, og leke oss masse med sand og vann, for som alle vet. Barn og vann hører sammen, avslutter Anette Duun Myhre.

 

Se flere bilder fra vannprosjektet under