Med rett til å skape trivsel

Birgit Bakke og Marielle Taraldsen hadde sine første arbeidsdager som trivselsagenter i Nærøysund kommune denne uken. Sammen med kollegaene som kommer på plass i løpet av våren skal de bidra til enda mer trivsel for beboerne og avlaste helsepersonell slik at de får bedre tid til medisinske oppgaver.

1. mars var de første trivselsagentene på helseinstitusjonene i Nærøysund på plass. Deres oppgave er å avlaste helsepersonell med oppgaver som tilberedning av mat og på ulike måter skape trivsel blant beboerne. Åtte trivselsagenter skal være plass i løpet av våren på Nærøy bo- og behandlingssenter på Kolvereid og Rørvik sykestue.

Denne uken hadde de første av totalt åtte trivselsagenter i Nærøysund sin første arbeidsdag. Dette er nyopprettete stillinger på helseinstitusjonene på Kolvereid og Rørvik som er etablert for at sykepleiere og helsefagarbeidere skal få mer tid til faglige og medisinske oppgaver, samtidig som trivselsagentene skal sørge for sosiale tiltak for beboerne.

Marielle Taraldsen og Birgit Bakke hadde sine første dager på jobb ved Rørvik sykestue tirsdag 1. mars. De vil etter hvert få to kollegaer til. På Nærøy bo- og behandlingssenter på Kolvereid er også den første av fire trivselsagenter på plass. Innen mai vil alle stillingene være besatt. Totalt er det sju nye årsverk fordelt mellom de to sykeheimene.

De to nye medarbeiderne på sykestua er ganske ferske i helsevesenet.

– Jeg hadde sommerjobb på sykeheimen før jeg begynte å studere, men jeg er utdannet og har arbeidet innen reiseliv fram til nå, forteller Marielle Taraldsen.

– Jeg har jobbet innen laksenæring, for idrettslaget og på hotellet, og dette er første gang innen helsevesenet, forteller Birgit Bakke. De to gleder seg til å komme godt i gang med sin nye jobb, som kan by på en variert og trivelig hverdag.

En viktig oppgave er å servere samt tilberede en del av maten til beboerne. Fram til nå har sykepleiere og helsefagarbeidere på institusjonene gjort mye av dette. Nå får de mer tid til sine faglige oppgaver. Det har vært et ønske fra avdelingene at fagfolket kan bruke mer tid på medisinske oppgaver.
Det er nasjonale krav om mer fokus på sunt kosthold og ernæring for beboerne på institusjon. Trivselsagentene er en viktig brikke for at Nærøysund kommune kan oppfylle disse kravene.

I tillegg til matserveringen kan trivselsagentene ta seg av annen sosial kontakt sammen med beboerne og bidra til en meningsfylt hverdag.

– Det kan for eksempel være at de kan ta med en beboer ut på tur eller på biblioteket, eller de kan sette seg prate litt eller tilrettelegge for andre aktiviteter, forteller avdelingsleder ved Rørvik sykestue Harrieth Horseng, som er veldig glad for å få på plass trivselsagentene.