Med bærekraft på timeplanen

Åttendeklassingene fikk lære om hva som foregår hos Oceanize på Matmortua.

Åttendeklassingene ved Rørvik jobber for tiden med det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Der har de blant annet fokus på det bærekraftsarbeidet som utføres i nærområdet. Mandag 12. juni var de på besøk hos Oceanize for å lære mer om deres arbeid med gjenbruk av plast fra blant annet oppdrettsnæringen.

Elevene på åttende trinn har jobbet med bærekraftig utvikling både i naturfag-, samfunnsfag og KRLE-timene i det siste, og de skal fortsette å ha fokus på dette også etter sommerferien.

– Vi har sett på drivhuseffekten og klima i naturfag, i samfunnsfag så har de jobbet med miljøpåvirkning, klimaendringer og vær, mens i KRLE er det etikken rundt bærekraft som har vært i fokus, forteller lærer Kari-Line Buvarp.

Trude Vareide Giskås ved Oceanize fortalte elevene om hvilke typer plast de mottar og hvordan dette blir til nye produkter. Her viser hun fram en bit av et fôringsrør til elevene.

Spesielt har elevene fokus på hvordan fokuset er på bærekraftig utvikling lokalt i Nærøysund. Blant annet skal de ha et møte med kommunens klima- og miljørådgiver Frode Setran for å høre om kommunens arbeid. Elevene er også interessert i å lære mer om hva lokalt næringsliv gjør på bærekraftsområdet. Mandag denne uken var de på besøk på er bedriftene som er i spissen for dette arbeidet i Nærøysund – Oceanize. De driver blant annet med mottak og gjenvinning av plast fra oppdrettsnæringen. Trude Vareide Giskås ved Oceanize ga elevene en omvisning på anlegget på Matmortua og fortalte både om hva som kan resirkuleres og bli til nye produkter og hva som ikke kan gjenbrukes og hva som skjer med dette.

Som en bonus fikk også elevene prøve seg på noe av arbeidet som foregår på Matmortua. De fikk nemlig muligheten til å prøve å flytte på dekk med en gravemaskin påmontert klype.

Elevene fikk også mulighet til å sortere dekk ved hjelp av en gravemaskin.