Mathias er første byggfag-lærling

Mathias Blikø er første lærling med normert lærlingeløp innenfor Teknisk i Nærøysund. Han ønskes velkommen av ordfører Amund Hellesø og faglig leder Ståle Øvereng

1. september hadde Mathias Blikø sin første dag som lærling ved Teknisk i Nærøysund kommune. Han er den aller første som tar et ordinært lærligeløp innen denne sektoren i kommunen.

Nærøysund har en lang erfaring som lærlingebedrift. Men i stor grad har dette vært lærlinger innen helse og omsorg og barne- og ungdomsarbeiderfaget, samt noen innen kontor- og IT-fagene. Men fram til nå har det ikke vært noen lærlinger som har tatt ordinært lærlingeløp innen teknisk, det vil si at de kommer rett fra videregående og ut i lærlingetid. Det har riktignok vært noen som har tatt fagbrev gjennom blant annet praksiskandidatordning og tilsvarende ordninger, men 20-årige Mathias Blikø fra Rørvik er den første «ordinære» lærlingen.

– Vi søkte bredt etter lærlinger innen alle former for byggfag, og vi fikk mange søknader. Vi endte opp med Mathias etter en helhetsvurdering, forteller avdelingsleder innen byggdrift Thor Lanesskog.

Mathias har sin grunnutdanning fra naturbruk med fiske og fangst fra Ytre Namdal videregående skole, i tillegg har han akkurat avsluttet påbyggingsåret 3PÅ. Nå har han valgt å prøve ut en karriere på land i stedet for som fisker.

– Jeg tror dette er en mer variert jobb og så er det et bra miljø og gode kolleger her, sier Mathias. Han er ikke helt ukjent med sin nye arbeidsplass. Han har blant annet hatt sommerjobb og praksis i avdelingen tidligere.

Arbeidsdagen til den ferske lærlingen vil bli variert. Avdeling for byggdrift har som oppgave å ta seg av kommunens bygninger over hele kommunen. Kollegene er blant annet malere, tømrere, elektrikere og rørleggere og Mathias skal få lære byggdrift og de ulike fagområdene av disse.

Nærøysund kommune er godkjent som lærebedrift for flere fagfelt innen teknisk sektor. Mathias vil få Ståle Øvereng som sin faglige leder som byggdrifter. Han er blant flere ansatte på avdelingen som nå er godkjent som faglige ledere for lærlinger.

Veien videre etter endt lærlingeperiode har ikke Mathias bestemt seg for, men med et fagbrev i hånda finnes det mange muligheter. Thor Lanesskog trekker fram at innad i kommunen er det gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving.

– Vi har flere ansatte som har deltatt på samlingsbaserte utdanninger og fått styrket sin kompetanse på den måten, forteller Lanesskog og legger til at gjennom lærlingeløp og videreutdanning kan ansatte i Nærøysund få seg en god kompetanse på hjemstedet uten å måtte ta opp studielån.

Lanesskog håper at det de kommende årene blir mange lærlinger som følger i fotsporene etter Mathias Blikø og at en lærlingeplass innen Teknisk vil bli like vanlig som innen helse- og oppvekst-sektorene.

Ordfører Amund Hellesø er veldig fornøyd med at også Teknisk nå satser på å ta inn lærlinger.

– Som kommune er det viktig at vi er en lærlingebedrift. Vi må både bidra til å tilby lærlingeplasser for ungdommen og det er avgjørende for at vi skal kunne sikre oss kompetanse for framtiden. Vi har lang og god erfaring med lærlinger innen helse og oppvekst, og det er gledelig at vi nå kan tilby tilsvarende i praktiske fag, sier ordføreren, som i likhet med Thor Lanesskog trekker fram mulighetene for videreutdanning etter endt lærlingetid og at man gjennom lærlingetiden får oppleve kommunen som en attraktiv og god arbeidsplass.