Marte vil ha dere med på Vrimmel-festivalen

Marte Volden er koordinator for årets Vrimmel i Trøndelag. Nå vil hun at flere lag og foreninger melder sin interesse for å gjennomføre aktiviteter i forbindelse med festivalen som starter i slutten av oktober og varer et par uker ut i november.

I oktober og november skal Vrimmel-festivalen avholdes for femte gang i Ytre Namdal. Flere kjente navn kommer til kommunen for å bidra til kulturfestivalen, samtidig vil koordinator Marte Volden at lag og foreninger over hele Nærøysund skal bidra til et yrende kulturtilbud i løpet Vrimmel 2023.

– Kultur er mer enn bare konserter og kunstutstillinger. Alle lag og foreninger kan bidra med arrangement, for eksempel aktiviteter knyttet til friluftsliv, matopplevelser og mye mer. Vi ønsker arrangement over hele kommunen, sier Marte Volden som er engasjert som koordinator for Vrimmel i Trøndelag. I 2023 skal Vrimmel arrangeres i Nærøysund og Leka i den nordlige delen av Trøndelag samt på Hitra og Frøya i den sørlige delen av fylket.

I hovedsak gjennomføres Vrimmel i uke 44 og 45 i Ytre Namdal, men det er planlagt arrangement i forkant av dette også. Vrimmel 2023 tyvstarter Vrimmel med konserten med Ingebjørg Bratland og Odd Nordstoga 18. oktober. Samme helg inviterer Kolvereid Hornmusikklag til oktoberfest i Nærøysund Kulturhus.

Vrimmel skal være en paraply som dekker mange kulturarrangementet. Trøndelag fylkeskommune står bak festivalen i samarbeid med kommunene som deltar.

Fylkeskommunen bidrar i tillegg til midler til arbeidet blant annet med fylkesmusikerne fra Quintus og Pocus, samt innslag gjennom Den kulturelle skolesekken. Blant annet blir det flere skolekonserter i hele regionen.

Det er også klart at stjernekampvinner Knut Marius Djupvik kommer for å ha konsert sammen med Namdal storband og at UL Heimdal på Garstad skal ha en villmarkskveld hvor Jens Kvernmo skal ha foredrag.

– I tillegg til at det kommer kjente navn ønsker vi at det skal være mest mulig lokal aktivitet i hele regionen, sier Marte Volden. Hun oppfordrer lag og foreninger til å melde seg på og bidra til at Vrimmel blir en folkefest med stor variasjon i innhold.

– Vi vil det skal myldre av kule, rare, fine og spennende ting å oppleve: Sang, musikk, teater, bildekunst, litteratur, e-sport, og mye mer. Vi vil det skal være noe for alle, og at det skal foregå fine ting nært der du bor, i kirka, på puben, i grendahuset, på jobben, barnehagen, eldresentret, ungdomsklubben og så videre. Det trenger ikke være stort og fancy. Tanken er rett og slett at når mange gjør litt sånn omtrent samtidig, lager vi en stor og synlig kulturvrimmel sammen. Du kan bidra med noe kulturelt, eller som arrangør, eller kanskje begge deler, sier Vrimmel-koordinatoren.

Lag og foreninger som har noe de vil bidra med kan melde sin interesse innen 17. august.

Kontaktinfo til kontaktpersoner i Nærøysund:

Marte Volden: epost: marte.volden@naroysund.kommune.no – telefon: 46905381

Stine Barstad Holm: epost: stine.holm@naroysund.kommune.no – telefon: 47687648

Marte Strøm: epost: marte.strom@naroysund.kommune.no – telefon: 97954477

VRIMMEL er en kunst- og kulturfestival som et samarbeidsprosjekt mellom Trøndelag fylkeskommune, kommunene og lokale lag og foreninger.

Vrimmel startet som et prosjekt i gamle Nord-Trøndelag i 2011. Bakgrunnen for dette var at etter gjennomføringen av HUNT 3 i 2008 ble det avdekket at Namdalen kom dårlig ut på området kulturtilbud og bolyst og trivsel. Da ble Vrimmel opprettet som et tiltak, og siden har det blitt gjennomført årlig på omgang mellom Ytre Namdal, Midtre Namdal og Indre Namdal. I år er det igjen i Ytre Namdal og kommunene Nærøysund og Leka det skal vrimles. Det skjer i hovedsak mellom 30. oktober og 12. november.

Den første festivalen gikk her i Ytre Namdal. I høst er det femte gang Vrimmel arrangeres i vårt distrikt. Sist var i 2020. Da ble det avholdt rundt 200 små og store arrangement. Det var midt i koronapandemien. Målet er derfor å få til enda flere arrangement i år. Det er klart at det blir en del arrangement på skolene i regi av Den kulturelle skolesekken. Det er også planlagt utstillinger og forfatterbesøk ved bibliotekene. Samtidig er det ønskelig at lokale aktører bidrar til festivalen som arrangører eller aktører.