Markerte 8. mai i parken

Ordfører Amund Hellesø holdt tale og la ned krans ved veteranmonumentet i Parken i Rørvik. Heimevernet stilte med æresvakter. Foto: Janne Hammarsø, Namdalsavisa

8. mai er den nasjonale frigjørings- og veterandagen. Som tidligere år ble dette markert av Nærøysund kommune med en seremoni i parken i Rørvik.

8. mai, som markerer frigjøringsdagen i 1945 har siden 2011 også vært den nasjonale veterandagen. Denne dagen hedres spesielt de som har deltatt i militære operasjoner i utlandet i tillegg til veteraner fra andre verdenskrig.

I Nærøysund er det en tradisjon at veterandagen markeres med en seremoni i parken i Rørvik. Der fikk veteran Kjetil Todal i 2015 reist en veteranbauta. Ved denne bautaen ble markeringen gjennomført.  Ordfører Amund Hellesø holdt tale hvor han trakk fram viktigheten med å feire friheten. Han la dessuten ned en krans ved bautaen og Rørvik musikkforening sørget for tonefølge.

En del av veteranene som er bosatt i Nærøysund var med på markeringen. Det jobbes for øvrig nå med en egen veteranplan i Nærøysund. Arbeidet er i gang, og målsetningen er at veteranene i kommunen skal involveres i løpet av høsten.

Disse lokale veteranene var til stede på markeringa: Johnny Eide, Ove Kristiansen, Frode Antonsen, Torbjørn Larsen og Roy-Even Sivertsen Foto: Janne Hammarsø, Namdalsavisa