Må gjøre tiltak på Kvalpsundet bru

Vegeier Trøndelag fylkeskommune har informert Nærøysund kommune om at Kvalpsundet bru er overbelastet.

I forbindelse med klassifisering av Kvalpsundet bru til Lauvøya er det funnet at denne er overbelastet.
Det er Statens vegvesen ved Vegdirektoratet som fastsetter brukslast på bruer.
I dag er tillatt last over Kvalpsundet bru 10 tonn akseltrykk og 60 tonn totallast. Nylig utførte kontrollberegninger viser at brua slik den står i dag har kapasitet 10 tonn akseltrykk og 50 tonn totallast med sikkerhetsfaktorer i henhold til forskrift.
Før fylkeskommunen kan iverksette tiltak med forsterkning av brua, må de få kartlagt behovet for å kjøre 60 tonn vogntog over brua. Finansiering av slik forsterkning er per i dag ikke på plass.
Fram til eventuell forsterkning er på plass, vil det kunne gis en tidsbegrenset tillatelse til å kjøre 60 tonn vogntog over brua.
Dette forutsatt at forsterkning blir utført innen rimelig tid.