Legg et viltbånd i bilen – det letter ettersøksarbeidet

Viltansvarlig i Nærøysund kommune Egil Solstad oppfordrer alle til å ha et viltbånd liggende i bilen dersom de skulle være så uheldig å kjøre på et dyr. Båndene kan du nå hente på kommunehusene på Kolvereid og Rørvik.

Nå kan du hente deg et gratis viltbånd på kommunehusene i Nærøysund. Disse kan du bruke for å merke sted for viltpåkjørsler – noe som gjør arbeidet med å starte eventuelt ettersøk enklere.

Vi er midt inne i tiden for flest viltpåkjørsler. I løpet av 2022 var det registrert vel 150 viltpåkjørsler i Nærøysund. I flere av disse sprang dyrene videre og bilfører hadde ikke oversikt over hvordan det gikk med dyret. Da blir ettersøksjegere fra viltvakta i kommunen sendt ut for å prøve å finne og eventuelt avlive dyret dersom det er nødvendig.

For at de som skal drive ettersøk skal vite hvor de skal begynne å lete er det viktig at stedet der påkjørselen skjedde merkes så godt som mulig. Nå kan komme innom kommunehusene for å hente viltbånd. Trøndelag fylkeskommune har sendt ut viltbånd til de fleste kommunene i fylket som skal deles ut videre til innbyggerne. Papirremsen skal du ha liggende i bilen og dersom uhellet skulle være ute skal du feste viltbåndet i nærmeste tre eller busk for å markere skadestedet. Du kan nå hente viltbånd på kommunehusene på Kolvereid og Rørvik, samt at det vil bli plassert ut noen flere steder.

På viltbåndet er det tydelig beskrevet hva en skal gjøre i en påkjørselsituasjon; hvem du skal ringe og hva du skal gjøre. Her finner en også enkel og nyttig informasjon om atferd til hjortevilt og hva en kan gjøre for å redusere risiko for påkjørsler.

Husk at du alltid skal varsle når du kjører på et dyr. Ring politiet på 02800 – så varsler de lokalt ettersøksteam. Les mer om hva du skal gjøre her.

bilde av gult bånd med skrift og elgskilt - Klikk for stort bildePå viltbåndet finner du nyttig informasjon om hjortevilt og hvordan du kan redusere faren for påkjørsel

Huskeregler ved viltpåkjørsel:

• Meld fra til politiet på 02800
  • Meld fra så nøyaktig du kan om hvor du befinner deg
  • Sikre skadestedet ved å sette ut varseltrekant og skru på nødblink på kjøretøyet
  • Ta på deg refleksvest
  • Merk ulykkesstedet dersom du må kjøre videre.
  • Det er bare kompetent personell som skal søke etter og avlive dyr. Det er kun med godkjenning fra politiet du kan avlive dyret. Fugler og mindre dyr kan man selv avlive, dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt
  • Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid
  • Aldri følg etter et skadet dyr selv. Det kan både være farlig og vanskeliggjør ettersøkshundens arbeid

(kilde: Vegvesenet)