Knyttet kontakt med framtidens arbeidstakere

Kantina ved InnovArena var full av russ og representanter fra lokalt næringsliv både onsdag og torsdag denne uka. Nå som russetiden nærmer seg slutten og årets russekull står på terskelen til å reise videre ut i verden ønsker Nærøysund kommune og lokalt næringsliv å knytte enda tettere kontakt med ungdommene for å få dem til å velge hjemstedet som bosted når de er endelig ferdig med utdanning. Onsdag 11. og torsdag 12. mai ble årets russ invitert til Russehub på InnovArena.

Mer enn 100 svarte, røde og blå russ fra Nærøysunds to videregående skoler var invitert til InnovArena denne uken. Svartrussen var samlet på onsdag, mens de røde og blå var samlet på torsdag.

Formålet med treffet var å vise ungdommen at det er mange spennende muligheter for jobb i regionen og at næringslivet ønsker å holde kontakten med de gjennom utdanningsløpet. Ved å treffe russen er det mulig å allerede nå skape kontakt og koblinger slik at de ser «hjem» når de eks trenger praksisplass, skriver studentoppgaver, ønsker sommerjobb og, ikke minst, når de er ferdig utdannet og på jobbjakt.

De to siste årene med pandemi har gjort at årets russekull ikke har fått vært ute på bedriftsbesøk eller hatt like god kontakt med framtidige potensielle arbeidsgivere som det har vært ønskelig. På Russehub-ene fikk russen høre litt om næringslivet generelt, i tillegg fikk de over en fiskeburger snakke litt med representanter fra både kommuneadministrasjonen, samt de fleste av de store selskapene i Nærøysund. På den måten kunne russen bli litt kjent med en person som kanskje kan bli en arbeidsgiver i framtiden.

Nærøysund kommune var medarrangør av treffet sammen med InnovArena, Eploi +1000 og Namdalskysten Næringsforening.

Se bilder fra arrangementene her: