Kjør forsiktig og meld fra om påkjørsler

Når ulykken er ute og man kjører på et dyr må du kontakte politiet som setter deg i kontakt med den lokale viltvakta.

Den siste tiden har det vært en god del viltpåkjørsler i Nærøysund. Så langt i år er totalt 26 elg og rådyr påkjørt på veiene i kommunen. I løpet av 2021 var det 185 viltpåkjørsler i Nærøysund. Viltvakta i Nærøysund ber folk ta hensyn når de ferdes langs veiene, og gi beskjed dersom de kjører på et dyr.

– Det har vært en del påkjørsler i det siste. Erfaringsmessig er det flere viltpåkjørsler rundt fullmåne. Det virker som det er mer aktivitet da. Det er også flest påkjørsler nå på vinteren, forteller Hallgeir Pedersen, som er en ettersøksjegerne i viltvakta i Nærøysund. De som er tilknyttet viltvakta rykker ut når det kommer melding om påkjørte og skadede dyr. Den siste tiden har det vært en del å gjøre på vakta.

17 påkjørsler i februar

– Tidligere denne uka var vi på fire ettersøk i løpet av ett døgn, forteller Pedersen.

Så langt i februar er det påkjørt 17 dyr i Nærøysund. Av disse er 12 rådyr og 4 elg, samt en havørn. 2021 var også et år med mange påkjørsler av vilt, totalt ble det registrert 185 tilfeller i løpet av fjoråret. Rundt 150 av disse er rådyr.

– Det er viktig å være oppmerksom. Ville dyr er uforutsigbare. De tar ikke alltid den veien vi tror de vil gå. De kan godt springe over veien igjen når det kommer en bil, fordi de vet at det er trygt der de kommer fra, forteller Hallgeir Pedersen. De fleste viltpåkjørslene i Nærøysund skjer langs hovedveiene over hele kommunen. Det er ofte høy fart kombinert med mørke omgivelser som er medvirkende årsak til at det smeller.

– De fleste ulykkene skjer i skumringa før det blir skikkelig lyst om morgenen og i det det mørkner på kveldene. Det er veldig lite påkjørsler midt på dagen, sier Pedersen, som oppfordrer folk til å avpasse farten og følge med om det er dyr i veikanten.

Ring politiet 02800

Dersom uhellet er ute så må du ringe og varsle politiet på 02800. Politiet registrerer hendelsen og setter deg iI løpet av 2022 ble rundt 150 rådyr påkjørt i Nærøysund, i tillegg var det minst 35 andre viltpåkjørsler i kommunen.  kontakt med viltvakta der ulykken har skjedd. Det er viktig at du gjør dette både av dyrevernhensyn og for å ha registrert hendelsen i forbindelse med et forsikringsoppgjør ved skade på kjøretøyet.

Dersom du må kjøre fra ulykkesstedet før representantene fra viltvakta kommer må du merke ulykkesstedet slik at ettersøket kan starte der eller viltvakta finner det døde dyret enkelt.

– Jeg bruker å be folk feste en plastpose eller noe annet i et tre eller brøytestikke ved ulykkesstedet, sier Pedersen.

Kommunens ansvar

– Kommunens ansvar i forbindelse med ettersøk av skadde hjortevilt er først og fremst å begrense dyrets lidelse og ta vare på verdier i form av kjøtt og eventuelt gevir, sier rådgiver Egil Solstad, som er Nærøysund kommunes viltansvarlige. Han minner om at nå som det er en del snø vil elger trekke ned mot veier og bebyggelse. Dette øker faren for påkjørsler.

– Det hender at det ikke blir varslet og det blir funnet påkjørte dyr av forbipasserende. Slik sett er det minimumstall det som kommer i fallviltregisteret. Det er ikke straffbart å kjøre på dyr, det er uhell, men det er straffbart å ikke melde fra, avslutter Egil Solstad.

Huskeregler ved viltpåkjørsel:

• Meld fra til politiet på 02800
  • Meld fra så nøyaktig du kan om hvor du befinner deg
  • Sikre skadestedet ved å sette ut varseltrekant og skru på nødblink på kjøretøyet
  • Ta på deg refleksvest
  • Merk ulykkesstedet dersom du må kjøre videre.
  • Det er bare kompetent personell som skal søke etter og avlive dyr. Det er kun med godkjenning fra politiet du kan avlive dyret. Fugler og mindre dyr kan man selv avlive, dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt
  • Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid
  • Aldri følg etter et skadet dyr selv. Det kan både være farlig og vanskeliggjør ettersøkshundens arbeid

(kilde: Vegvesenet)