Jordras ved Søreitran

Søndag morgen gikk det et jordras ved Rødsvatnet i Nærøysund. Raset sperrer vegen inn til Sør-Eitran. Geotekniker skal vurdere området før det settes i gang rydding. Det er ikke fare for bygninger eller personer i forbindelse med raset.

Jordraset er rundt 100 meter langt og går over fylkesveg 7128 som er vegen inn til Sør-Eitran fra Rød. Det er ikke bygninger i området der raset har gått, og det skal ikke ha oppholdt seg personer i rasområdet. Dette er eneste vei inn til Sør-Eitran, og en del fastboende oppholder seg innenfor rasområdet.

Entreprenør er på plass for å se på forholdene. De har avventet å begynne ryddearbeidet til geotekniker har vurdert rasområdet. Geolog har vært på stedet søndag ettermiddag.  Geologen vil komme tilbake mandag for ytterligere undersøkelser.  Ny oppdatering kommer rundt 12.00 mandag.

Både kommunen og fastboende vil bli orientert om situasjonen fra Vegtrafikksentralen. Fastboende som har spørsmål om vegen kan ta kontakt med Vegtrafikksentralen på telefonnummer 175.

Dersom fastboende har behov for kontakt med kommunen så kan teknisk sin vakttelefon, 948 15 230, benyttes.

Ved eventuelle akutte hendelser så er det lett tilgjengelig til området sjøveien. Kommunen har kontakt med redningsskøyta på Rørvik og AMK-sentralen er varslet om forholdene.

Kommunen vil avvente geoteknikers bedømming av rasstedet før det eventuelt  settes inn tiltak for å frakte beboerne ut av området via sjøveien.