Inviterte til samling om prevensjon og seksualitet

Grete Johansen, Lise Andrea Hatland og Trine Dekkerhus var med på å organisere de første fagdagene om prevensjon og seksualitet i Nærøysund. Nanna Klingenberg (til venstre) fra Sex og Samfunn var en av innlederne på dagene.

Helsestasjonen i Nærøysund fikk med seg kollegaer fra hele Trøndelag  da de denne uka inviterte til fagdager om  prevensjon og seksualitet i Norveg. Forelesere fra Sex og samfunn engasjerte fagfolk fra både helse- og oppvekstsektoren.

– Vanligvis drar vi på samlinger til Trondheim og andre steder, nå ønsket vi å lage vårt eget arrangement her i Nærøysund, forteller helsesykepleier Grete Johansen, sammen med kollegaene fra helsestasjonen i Nærøysund sørget hun for at helsesykepleiere, jordmødre og andre interesserte fikk god faglig påfyll om temaene prevensjon og seksualitet 13. og 14. juni.

Fagdagene ble gjennomført i samarbeid med stiftelsen Sex og samfunn, som er landsledende på dette fagområdet, og som i hovedsak har fokus på seksualitet og reproduktiv helse og rettigheter for ungdom og unge voksne.

Fagdagene var todelt der første kursdag tok for seg prevensjon der deltakerne fikk lære mer om de ulike prevensjonsmetodene og deres bivirkninger, fordeler og ulemper. Rundt 45 deltaker fra hele Trøndelag var med på denne dagen som i hovedsak ble ledet av

Helsesykepleier og prosjektleder Mariann Olsvik fra Sex og samfunn.

Onsdag var det godt over 50 deltakere da Nanna Klingenberg tok for seg ulike sider ved blant annet det å snakke om seksualitet, om kjønnsidentitet samt minoritetsetniske og seksualitet. Klingenberg har vært mye brukt av nasjonale medier i forbindelse med saker og programmer om seksualitet.

De lokale arrangørene var veldig godt fornøyd med de første fagdagene av denne typen i Nærøysund. Allerede nå begynner planleggingen av et nytt arrangement neste år.

– Vi var spent på om det ville komme deltakere fra andre steder i Trøndelag, men interessen har vært veldig bra. Det har kommet deltakere fra mange kommuner, forteller jordmor ved helsestasjonen Trine Dekkerhus.

Også flere fagpersoner fra andre områder innad i Nærøysund kommune har deltatt på fagdagene. Blant annet fra innvandringstjensten, oppvekstavdelingen og psykisk helse blant barn og unge.

– Dette har blitt veldig bra, sier jordmor Lise Andrea Hatland som også har vært i arbeidsgruppen for å få realisert fagdagene.

Deltakerne på fagdagene ble også utfordret til å reflektere over de temaene som ble tatt opp.