Inviterer til rusfritt arrangement under Skreifestivalen

Ragnhild Lena Aasen og Anders Morken fra politiet, Dag Roar Opdal fra Nærøysund kommune, Terje Settenøy fra Grendelaget Viljen, Rune Olsen fra Midt-Norsk Lydformidling, Willy Eidsmo fra Black and Blond og Agnes Beate Hamland fra Rørvik Musikerlag håper mange tar turen til ungdomsarrangementet Søvvæstrock fredag 24. mars.

Tre år etter at arrangementet egentlig var planlagt inviteres det til SøvvæstRock i Rørvik samfunnshus fredag 24. mars klokken 20.30. Alle mellom 12 og 18 år inviteres til en festkveld i samfunnshuset.

Nærøysund kommune er støttespiller SøvvæstRock som egentlig var planlagt gjennomført på Skreifestivalen i 2020. Da ble hele festivalen avlyst på grunn av koronapandemien og den nasjonale nedstengingen. Nå er både Skreifestivalen og Søvvæstrock tilbake.

Det var i sin tid Vikna kommune som i 2019 ga støtte SøvvæstRock, ettersom pandemien satte stopper for det planlagte arrangementet for tre år siden opprettholder Nærøysund kommune støtten til både dette og andre arrangement som var planlagt til Skreifestivalen 2020.

Søvvæstrock er et rusfritt arrangement for ungdom mellom 12 og 18 år fra hele kommunen. I tillegg til Nærøysund kommune bidrar Grendelaget Viljen fra Ofstad, Midt-Norsk Lydformidling og Rørvik Musikerlag til arrangementet. Musikken blir ved duoen Black and Blond – og det er for øvrig Willy Eidsmo fra Black and Blond som har vært primus motor for Søvvæstrock.

Det er gratis inngang på arrangementet. Det vil bli solgt mat og drikke av Grendelaget Viljen.

– Dersom det er noen foreldre som ikke vil sende ungdommene sine alene, så er det mulig for dem å komme inn også, sier Willy Eidsmo, som håper mange tar turen på denne happeningen.

Dette blir et av mange tilbud under Skreifestivalen, men dette er det enkeltarrangementet som i størst grad er rettet mot ungdom mellom 12 og 18 år. Kvelden etter blir det nytt arrangement i Rørvik samfunnshus – da for de over 20 år. Da inviteres det til Sound of Skrei, som også Rørvik Musikerlag, Grendelaget Viljen og Midt-Norsk Lydformidling står bak.

Skreifestivalen er et godt og viktig kulturtilbud i Nærøysund, og det er en av årsakene til at kommunen har gått inn med støtte til blant annet dette arrangementet. En annen årsak er at kommunen ønsker gode tilbud for barn og unge. Også politiet er positiv til at det gjennomføres et rusfritt arrangement for denne aldersgruppen.