Informasjonsmøte om cruiseanløp i Rørvik

Hurtigruten AS starter i september et nytt cruisetilbud langs norskekysten. Rørvik er et av stoppestedene på cruiset.

I høst kommer Hurtigruten med faste cruise-anløp til Rørvik. I den forbindelse inviteres det til et åpent møte på Norveg onsdag 3. mai klokken 12.00 hvor aktører som har noe de kan tilby i forbindelse med de åtte anløpene som så langt er planlagt mellom september og desember.

Hurtigruten har høsten og vinteren 2023 planlagt åtte anløp i Rørvik i forbindelse med deres nye satsing på cruise på norskekysten. Hvert stopp i Rørvik vil ha mellom fire og sju timers varighet. Første planlagte anløp er 28. september og siste oppsatte anløp er 29. desember.

– Faste cruise-anløp i Rørvik er med på å skape muligheter, både for reiselivsnæring og øvrig næringsliv i området. Dette er mennesker som kommer for å oppleve kysten og kystkulturen, med alt det vi kan tilby.  Dette krever imidlertid at vi tilbyr noe, og skaper aktivitet på en tid av året der det tradisjonelt ikke er mye turisme, sier næringsrådgiver i Nærøysund kommune Brage Sjursen Lien.

Hurtigruten har allerede i dag inngått en avtale med Kystmuseet Norveg/Salmar visningssenter som to aktører i forbindelse med anløpene. Her er det likevel åpning for flere tilbud, både av aktivitet og salg. Nærøysund kommune har etablert en arbeidsgruppe bestående av representanter fra kommunen, næringsforeningen, Salmar og museet som har satt i gang med å jobbe for å skape aktivitet i forbindelse med hurtigrutens anløp, og dermed ha dette som prosjekt for anløpene i 2023.

Denne arbeidsgruppen ønsker å informere ytterligere om sine tanker, og hvordan vi kan selge inn aktiviteter og konsepter til hurtigruten.

Derfor inviteres det til et åpent møte den 3. mai på Norveg klokken 12.

Påmelding på næringsforeningens nettsider:

Informasjonsmøte - Cruiseanløp Rørvik

Agenda:

• Velkommen og presentasjon av arbeidsgruppen
  • Ved anløp: Hvilket konsept ser vi for oss?
  • Visit Namdalen og markedsføring
  • Organisering av arbeidet
  • Åpen diskusjon/spørsmål

– Møtet er åpent for alle aktuelle lokale aktører som føler de har noe å tilby i forbindelse med Hurtigruteanløp. Dette er en unik mulighet for dere for å skape økt aktivitet, og gjøre Rørvik og Nærøysund til et enda mer attraktivt reisemål, sier Brage Sjursen Lien.

Brage Sjursen Lien
Næringsrådgiver